Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1404367
Hej!
Jag har nyligen bytt motor i bilen och upplever nu ett brummande ljud som är knutet till hastigheten.
Jag upplever att det kommer från vänster hjulsida, men det är svårt att diagnostisera när man kör.

Däcken är nya och korrekt balanserade.
Drivknutarna är i bra kondition, har möjligen ett dåligt stabilisatorstag och en mindre bra spinddelled, men det borde i min mening inte tillföra detta skarpa ljud. Hjullager glappar inte så att det stör besiktningen, men lär ha suttit på ganska länge...

Jag hann knappt äga bilen i ett halvår innan originalmotorn skar och detta är min första Volvo. Jag har tidigare främst haft olika äldre bilar från Tyskland, men är ingen ovan amatörmekaniker.
Tacksam om någon kan ge klara tips på rak arm om det är något vanligt som kan orsaka symptomen.
Tack :D
#1404372
Hjullagren på dessa bilarna brukar i regel inte bli glappa utan de börjar bara föra ett jädra oväsen när de blir dåliga. Lagret är högst misstänkt i ditt fall. Lyft upp bilen så att du kan snurra på hjulet på den misstänkta sidan samtidigt som du håller handen på fjädern. Om det vibrerar i fjädern är lagret kasst.
#1404384
Man brukar kunna höra att ljudet ändrar sig i kurvor. Mindre ljud i vänstersväng, vänster hjullager kass. Mer ljud i vänstersväng höger hjullager kass.
740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

V60 - 13 Bilen varnar för abs. C003107 -Hjul[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]