Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1404273
Hej!

Har ett problem med min V70 GLT från 99. Det är 2,5L bensinaren med 170hk, när jag kör och sedan stannar in genom att koppla och bromsa kan varvet gå ner ända till 300 och ibland dö. Detta händer främst när jag backar av min upplevelse. Om jag kör framåt i 2an på cirka 3000 varv och kopplar för att sedan växla, så verkar varvet inte gå under 800.

Någon som vet vad felet kan vara? Har rengjort min tomgångsmotor.
#1404323
Faktum är, att det under just 1999 faktiskt kan finnas en med elektroniskt spjäll och tomgångsmotor'aktig tingest.
Jag minns det från en tidigare tråd där trådskaparen påstod det, och verkade veta vad hen talade om.

Med elektroniskt spjäll finns ingen grej som ens liknar en sådan annars....
#1404336
MickeM skrev: sön 27 sep 2020, 19:39 Faktum är, att det under just 1999 faktiskt kan finnas en med elektroniskt spjäll och tomgångsmotor'aktig tingest.
Jag minns det från en tidigare tråd där trådskaparen påstod det, och verkade veta vad hen talade om.

Med elektroniskt spjäll finns ingen grej som ens liknar en sådan annars....
Kan det kanske vara så att det är det jag har då? Kan inte riktigt förstå vad annars det var jag gjorde rent... satt på insugsgummit efter LMM med en liten kabel till.

Bombade dock spjället med bromsrengöring och torkade ur ordentligt med trasa. Det verkade funka, problemet uppstod inte när jag testade igen. Spjället hade en gul klisterlapp vilket jag förstår betyder att det är bytt om jag inte har fel? Tyckte jag läste det i andra trådar.
#1404428
Jo, gul etikett är utbytt en gång, men dom är långt ifrån odödliga.

Rengöring emellanåt är bra, oavsett spjälltyp.
(Utom manuella med vire. Där är det onödigt)
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]