Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Implor
#1404221
Har just köpt en bättre begagnad V90 med smartphone integration. Apple Carplay finns som app i bilen och funkar felfritt.

Men det finns ingen android auto app i bilen. Försökt parat med en Samsung S9 (Android 10) men inget händer.

Säljaren påstod att android auto ska ingå när man har Carplay.

Är det något steg jag missar?

Är ansluten till rätt USB uttag (den med vit ring).
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1404232
Har du bara ett USB så är Carplay installerad i efterhand, endast mjukvara tillägg. För Android stöd krävs hårdvaran uppgraderas som ger en extra USB port. Så Mao hade Carplay och Android funnits från fabrik hade det funnits dubbla USB portar.

Du ser på Sensus om appen för Android finns. Det är lite djungel med tillbehör, tyvärr är säljaren inte helt uppdaterad.

Du få kolla om du kan få en Android uppdatering.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1404238
HitTheRoadJack skrev: sön 27 sep 2020, 12:07 Verkar som det inte finns Android uppgradering i efterhand:-(

https://www.bilia.se/biltillbehor/tekni ... _31659192/
Är det denna du tänker på?

Info: https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /Automatic
Montering: https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /Automatic
av Implor
#1404245
Jag har två USB portar. Bilen hade en från fabrik men dom har bytt hårdvaran så jag skulle kunna få in båda.


Avsaknad ikonen i mjukvaran för android auto som nämnt.

Sedan ser jag bara två appar som möjliga att installera i sensus butiken. Väldigt fattigt tycker jag.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1404250
Det är ju en bra början du har dubbla portar. Du o Säljaren få börja felsöka. 1 säkerställa att AndroidAuto är aktiverad av Volvo som ett tillbehör till bilen. 2 verifiera din Android stöds av bilen osv
Säljarens och dess verkstad borde kunna till med detta.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1404254
Implor skrev:Jag har två USB portar. Bilen hade en från fabrik men dom har bytt hårdvaran så jag skulle kunna få in båda.


Avsaknad ikonen i mjukvaran för android auto som nämnt.

Sedan ser jag bara två appar som möjliga att installera i sensus butiken. Väldigt fattigt tycker jag.
Jo - Carplay o Android Auto installera enbart mha verkstan.
av Implor
#1404267
Verkar som säljaren lagt in Apple carplay och inte smartphone integration i bilen. Drygt när jag uttryckligen frågade om båda ingick när vi gjorde beställningen och frågade igen vid leverans om båda var inlagda (kör iPhone själv så kunde inte testa, sambon kör android).

Sedan hade dom missat att serva bilen. När jag testade bilen så varnade den direkt för service men inte när jag hämtade den. Dock säger det i menyn när man letar rätt på service infon att den ska servas om 30 dagar och service boken är inte stämplad. Ska klämma in något liten vid oljelocket så man kan kontrollera att de faktiskt öppnar och servar å inte bara nollar och stämplar boken.


Drygast av allt är att jag har 90min enkel väg till säljaren. Får se på måndag hur dom ställer sig till att lösa detta.
Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]