Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1403949
Det här var en annons som poppade upp här: https://www.tt-thermo.se/?gclid=Cj0KCQj ... A7EALw_wcB

"Allting går att sälja med mördande reklam. Kom och köp konserverad gröt!" Sjöng U-P Olrog i en schlager från 40 - 50-talet. Är detta ett senkommet exempel?
Det är tydligen en separat slangvärmare med inbyggd pump. Och den finns i flera effekter (tolkar jag det som med ledning av modellbeteckningarna) 500 W, 1000 W och 1500 W. Frågan är väl bara var man ansluter slangarna? Men det blir ett senare problem. I och med att det är en pump i värmaren så kan dom nog sitta "var som helst".
Den sägs vara kompatibel med DEFA-system. Det har jag på min bil, men jag har bara en anliggningsvärmare på oljetråget. 300 W. Oljan på oljestickan blir 27° C efter ca 2 timmars inkoppling. Kylarvattnet är nog iskallt, nästan?
Vatten är den bästa värmeledaren. Därför blev jag nyfiken på dom här. Är det någon som känner till dom eller har erfarenhet av dom?
#1403951
Jag har den erfarenheten att jag köpte en för några år sedan, den är på runt 2000w.

Tänte sätta in den i vår V70N från 2003 men hittade inget lämpligt utrymme för att fästa den och dra slangarna så den är för tillfället vilande på en vackert belägen plats i garaget.
#1403998
Nu ser jag själv att det inte var så lyckat. Firmans webbsida har en "tabell" där dom visar hur dom olika modellerna är avsedda för olika motorstorlekar.
Eftersom jag har en kupévärmefläkt på max 1400 W och en batteriladdare med BT-enhet (fjärrstyrning) på 70 W och min motor är på 1,5 liter och firman föreslår en värmare till min motor på 1000 W, så har jag ju redan i planeringsstadiet överskridit vägguttagets 2400 (max) effektuttag. 10 Ampere.
Jag hade tänkt mig 500-wattaren, men den är för liten enligt firmans tabell.
Det var ju synd om det nu hade passat att direkt plugga in i DEFA-systemet i bilen. Så jag får fortsätta med min 300 W anliggningsvärmare och 27-gradiga motorolja. (Tills vidare?)
#1403999
Monterade liknande modeller på - 60/70-talet på traktorer och entreprenad maskiner. Satte en nippel i avtappningen bak på blocket och en T-nippel till returen från värmeelement. Funkade bra, men dom var stora och otympliga och inget för dagens bilar. Rymde väl ungefär 0,5 till 1 l kylarvätskan.
På många av dagens bilar finns ingen värmekran, då kanske man kan sätta dessa i slangen till eller från värmeelement i kup'en.
På VW-s luftkylda modeller monterades motorvärmare i oljetråget (i oljesilen), dom funkade kanon. Men det blev sällan någon värme i bilen ändå.....
#1404093
Att du skulle behöva 1000w är ju bara strunt från dom, måste fungera utmärkt med 500w.
Jag har en Defa slangvärmare på 500w på traktorn (Fordson SuperMajor), i -15 grader så räcker det med en timme för att få igång den.
Sitter på nedre kylarslangen.
#1404241
Jo, Amarace, det är helt rätt! Dom värmarna som sitter på nedre kylarslangen är betydligt bättre än sitt rykte. Jag hade en Pegeuot 404 bensin -67 eller -68, minns inte riktigt. Men det var för många år sedan, kanske 45år sedan eller något sådant? På den tiden fanns det ju i princip bara insticksvärmare i blocket och slangvärmare på nedre kylarslangen till personbilar. Och det "hette från dom sakkunniga" att insticksvärmarna var klart bäst. Så jag kände en viss tvekan när jag köpte bilen. Begagnad naturligtvis, som hade en sådan slangvärmare. Men jag fick ganska snart ändra åsikt. Om det var en kall vintermorgon så kände man hur det strålade värme från bilen om man kom riktigt nära.
Jag hämtade ut den nuvarande bilen, en Ford Kuga E85 för alldeles snart ett år sedan. Den är leveransmonterad med ett "komplett" DEFA-system. Motorvärmare, batteriladdare, kupévärmefläkt och Blutetoothanslutning för fjärrmanöver. Men motorvärmaren är bara en anliggningsvärmare. Om man letar på DEFA's sida så får man bara upp att det skall vara en anliggningsvärmare. Naturligtvis är det en programmerad dator som säger så och den är inte mottaglig för några motargument eller frågor.
Så då tittar jag på Biltema och en sådan slangvärmare på kylarslangen. Men då måste man veta innerdiametern på slangen, det finns två storlekar att välja på och man måste lösa detta med anslutningskontakterna. Hur ser Biltemas kontakter ut? Passar dom möjligen till ett DEFA-system?

Cox: På ett sätt tror jag att du tänker rätt. Webbsidan för dom här aktuella motorvärmarna påpekar att värmeslingan i värmaren är inte i direktkontakt med kylarvätskan. Dom nämner en värmeväxlare. Där kan det säkert uppstå effektförluster (men vi vet inte hur värmeväxlaren ser ut eller fungerar?).
Så det blir mycket att fundera på.
Tack för erat engagemang hittills.
#1404393
De slangvärmare jag är van vid har ju stor diameter så man kan sätta dem direkt på den grova slangen från kylaren som går rätt in i motorn. Men, var monterar man de här med med smala anslutningar på ett bra sätt ? Någon slang till värmepaktet?

Bild
Bild
#1404395
Rådlös skrev: sön 27 sep 2020, 12:33 Cox: På ett sätt tror jag att du tänker rätt. Webbsidan för dom här aktuella motorvärmarna påpekar att värmeslingan i värmaren är inte i direktkontakt med kylarvätskan. Dom nämner en värmeväxlare. Där kan det säkert uppstå effektförluster (men vi vet inte hur värmeväxlaren ser ut eller fungerar?).
Skumt det där. Om den suger i sig 1000 Watt ström så blir det ju 1000 Watt värme. Om verkningsgraden är låg så måste det ju bero på att alla 1000 Watten inte hamnar i vattenet utan överförs till luften runt omkring istället och blåser bort då :-( :-o För energin försvinner ju inte, den tar bara vägen någon annan stans.

Kontaktvärmarna har ju liknande problem när de värmer upp utsidna på motorn och mycket av värmen försvinner ut i luften.

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]