Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bjorn_and
#1404236
Hej!

Är på väg att titta på en 98-års 945 med drygt 27000 mil på mätaren. Bilen ser mycket fin ut på bild, enligt uppgift knappt nån rost och inga kända fel förutom det jag tänker ta upp. Har gått igenom de senaste 6 årens besiktningar utan efterkontroll och dessutom få ägare. Före dess har jag inga uppgifter (kollat car.info).

Nu till problemet: Enligt säljaren sjunger växellådan (M90) på 1,2,3 och 5. 4:an är väl genomgående så där är det tyst.

Han har därför satt ett ganska attraktivt pris på bilen.

Han har bytt olja i lådan i hopp om förbättring, men gjorde inget.

Han har även bytt stödlager pga lite vibrationer vilket är borta, men är väl knappast relaterat till det här felet.

Bilen kommer inte användas särskilt mycket, det blir väl mer en tredje-bil för mig så alltså är det inte nödvändigt att bilen är perfekt. Däremot vill jag inte att bilen rasar under färd om det går att undvika.

1. Är det ett fel man kan köra med, dvs är det mest kosmetiskt?
2. Kommer man märka när det når en kritisk punkt och då hinner göra nåt åt det, eller kan lådan rasa när som helst från nu och framåt?

Förstår självklart att det inte går att svara säkert ja eller nej på frågorna men någon fingervisning kanske. Jag gissar att det är ett problem som flera här på forumet kanske kan identifiera och känner till något om?

Nu hoppas jag på svar inom ett par timmar för då ska beslutet tas :)

Tack!
Björn
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1404239
Efter att ha råkat ut för ett kapitalras på min förra 945a, visserligen med M47, och kan summera det såhär: Det var det otäckaste jag varit med om.

1. Skulle inte köra många meter med en låda som tjuter, och absolut inte i några hastigheter.
2. Troligen inte. Det kommer bara smälla till, bakhjulen låsa sig, och du får be till gud att du inte kör för fort, har någon bakom dig, och kan behålla kontrollen över bilen.
av bjorn_and
#1404242
Det lät inte nåt bra :) Jag antar att det finns grader av sjungande i växellådan, jag har inte hört det själv ännu.

Vad hade du för symptom innan ditt ras hände?

/Björn
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1404246
Ett sjungande ljud, är väl den bästa beskrivning jag kan ge, ett ljud som man vet itne ska finnas där, men samtidigt tänkte "mja, det är väl ingen större fara". Hade kört ca 10mil från det att den började låta tills dess att man stod vid vägkanten och väntade på bärgare.
Precis innan raset övergick ljudet till ett metalliskt-kras-liknande ljud, följt av att växelspaken började skaka, och slutligen ett "kabrak"-ljud med låsta bakhjul som följd. Detta hände inom loppet av 5sek.
av bjorn_and
#1404251
OK, bra tack. Det där låter inte som nåt man vill vara med om. Jag har förstått det som att detta är ett oljud som funnits en lite längre tid dock.

Oljan som tappades ur lådan var tydligen fin. Antar att det finns en magnet och att han kollade denna också. Jag hade hoppats på att det var dåliga lager och inte nödvändigtvis ett totalakut problem, men låter som man kanske ska vara försiktig.

Jag åker och kollar och provkör och tar med byte av låda i beräkningen om resten av bilen är tillräckligt bra. De börjar bli värda lite pengar de här gamla bilarna igen så fina exemplar kan vara värda att bevara.

Tack för svar!

/Björn
Användarvisningsbild
av Magnus308
#1404308
bjorn_and skrev: sön 27 sep 2020, 13:03
Oljan som tappades ur lådan var tydligen fin. Antar att det finns en magnet och att han kollade denna också.
Magneten på M90 och senare lådor är inbyggd i växellådan och går inte att kontrollera utifrån utan att dela lådan
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]