Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frazze1
#1362217
Håller med, regnsensorn är helmuppig. (xc60 my19). Startar man den på max känslighet så torkar den oftast alldeles för sällan, så man knappt ser ut innan den får för sig att dra ett svep. Skruvar man då ner den till lägsta känsligheten så tuffar den vidare i samma makliga takt, men verkar 'kalibrera' sig och torka betydligt oftare när man skruvar upp känsligheten igen?
#1362265
Jag är inte 100 nöjd med regnsensorn i min V60 MY2020 heller.
Jämför med tidigare bilar och framför allt vår Passat 2017 som vi har kvar. Den fungerar klanderfritt.

På Volvon är den lite knepig. Fungerar ok i någon fart, men värdelöst i en annan. Får skifta känslighet ett jack. Då kör den på som f*n. Mer än behövligt. Eller vice versa.
Farten på bilen ändras. Regnsensorn ändras. Eller ändras inte.

Jag ska säga att den 8/10 gånger fungerar enligt önskemål så det är ingen jätteproblem. Men i Passaten fungerar den minst 9/10 gånger. Det irriterar mig att Volvon inte är lika bra och är så bra man kan förvänta sig.
Väldigt synd på en så annars kompetent bil.
av magnik
#1362417
Min upplevelse på min nuvarande XC60 (2020) och tidigare bilar är att funktionen på regnsensorn blir sämre i takt med att framrutan blir smutsig. Brukar funka riktigt bra dagarna efter tvätt, och sedan blir den mer och mer slumpartad. Har varit så på de tre senaste bilarna jag haft - XC60, V90 CC och XC60.

Att farthållaren bromsar oväntat kraftigt och oväntat långt innan man når fram till framförvarande bil känner jag igen, kan bara konstatera att bilen är försiktigare än vad jag är när jag håller farten själv. Det är dock inte jättejobbigt att anpassa sig och svänga ut i vänsterfilen lite tidigare vid omkörning. Farthållaren går ju dessutom upp i fart igen så fort man slår på riktningsvisaren.
#1400582
Jag har också haft en väldigt dålig upplevelse av regnsensor på min V60 TE MY20. Rätt ofta måste det regnar mycket innan den startar igång, oavsett vilken känslighet jag har.

Inatt regnade det mycket och imorse körde vi tidigt när det var fortfarande mycket dimma på vägarna. När vi startade bilen fanns det lite vatten på rutan så torkare kickade igång av sig själv. Bra tänkte jag... det verkar funkar nu. Sedan fortsatt den torka fast det var ingenting på rutan. Fick stänga av den till slut. Någon som vet vad hände? Var det dimmans fel?
#1400609
Min V90CC -18 är likadan med regnsensorn.
Även parkeringssensorerna verkar ju vara dynamiska och utan logik, litar inte på dom.

Frugans Octavia så är både regnsensorn och parkeringssensorerna statiska, dom reagerar alltid samma varje gång.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1400621
Är det samma system då som på äldre bilar med en optisk sensor eller är det via kamera på de nyare bilarna?
av S80-04
#1401027
magnik skrev: mån 03 feb 2020, 14:55 Min upplevelse på min nuvarande XC60 (2020) och tidigare bilar är att funktionen på regnsensorn blir sämre i takt med att framrutan blir smutsig. Brukar funka riktigt bra dagarna efter tvätt, och sedan blir den mer och mer slumpartad. Har varit så på de tre senaste bilarna jag haft - XC60, V90 CC och XC60.

Att farthållaren bromsar oväntat kraftigt och oväntat långt innan man når fram till framförvarande bil känner jag igen, kan bara konstatera att bilen är försiktigare än vad jag är när jag håller farten själv. Det är dock inte jättejobbigt att anpassa sig och svänga ut i vänsterfilen lite tidigare vid omkörning. Farthållaren går ju dessutom upp i fart igen så fort man slår på riktningsvisaren.
Tycker att farthållaren på My20 fungerar mjukare än på mina tidigare XC60, -18, -16 och -15 i det här avseendet. Också det att den bromsar in när en framförkörande vänder in på sidoväg har blivit bort. Tidigare bilar kunde bromsa in häftigt fast den andra bilen inte var på din fil. Ibland tappar den avståndet, kör mest på max, så att avståndet blir mindre. Korrigeras när man minskar på avståndet och tillbaka til max.
#1404231
Ugh, det hände igen igår. Hade parkerat utanför en kompis lgh och det var ganska mycket dagg på rutan när vi skulle köra hem. Torkare körde non-stop till jag stängde av den. Det är jättekonstigt - har ni upplevt detta?
av Neno
#1405246
Regnsensor verkar ha ett samarbete med hastigheten. Har man lite fart så är den knappt ok. Kommer de några droppar torkar den aldrig. Om man ökar känsligheten så går den på högsta hastigheten. Kör man i stadstrafik får man höja känsligheten jämfört med landsväg. Hade en s80 2014 som fungerade perfekt. Rörde inte inställningen på 2 år

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]