Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tybbe
#1404144
Hej jag undrar bara egentligen vad vad det är för skillnad på 2,5 t och 2,5 t flexifuil och då tänkte mest på motorn. Men det är väl bara motorn det skiljer något på och då tänkte jag mest på för och nackdelar. Jag kommer nu framöver att köpa en 08-10 och jag ser att många är till salu runt 18000-20000 mil ??? En v70
av KalleJ
#1404163
Inte så stor skillnad innan -10 när de sänkte utsläppen på FT (231hk motorn) med lite olika metoder.
Samma motor i grunden. Efter 20k mil tappar man många potentiella köpare är väl mycket därför många byter bil där om de inte tänkt behålla.
av Rådlös
#1404180
Här har jag en lista på skillnaden från 1,8 F samt 2,0 F och vad som är gjort från bensinmotorn. Det är ju Fordmotorn och du frågar om 2,5 Fx. Eftersom Fordmotorn redan "fanns på hyllan" (och Ford ägde Volvo vid den här tiden) så är jag övertygad om att konstruktörerna på Volvo sneglade på Fordmotorn när dom utvecklade 2,5 Fx. Då hade dom ju liksom ett facit att "så här skall det bli". Men det blev i sanning mycket bättre. Det säger ju inte att allt är som Ford, men grundtanken finns nog där ändå. Ta det som en fingervisning. Och vill du vara bergsäker så kan man ju t.ex kolla en reservdelskatalog på några utvalda detaljer. Har delarna inte samma nummer på etanolmotorn som på bensinmotorn, så har du ett tips om vad som skiljer.

[img][/
etanolmotor.JPG
Add description
etanolmotor.JPG (19.79 KiB) Visad 765 gånger
img]

Uppgifterna är ur VIDA.

En liten rättelse som kanske blir viktig om du söker någon etanolbil. Etanolbilarna heter 2.5 F och en bokstav till. Jag tror det kan vara T eller K, beroende på modell. Sedan finns det en annan beteckning också: FFV. Det är Ford och Volvospråk och betyder FlexiFuel Vehicle. Alla bilfabrikat som hade etanolbilar, hade ett sådant namn, som dom hade satt samman med hänvisning till miljönyttan eller motsvarande.
av dannesk
#1404223
Det är inte jättestor skillnad mellan motorerna. Har för mig att största skillnaderna är hårdare ventiler och säten i FT-modellen samt andra spridare.

Ska du köpa en så välj årsmodell 2010-2011 då de fick högre effekt (231hk) och en annan utväxligt på manuella växellådan så 6-an blir mer en överväxel, riktigt bra när man kör på motorväg då man får ner varvtalet. Jag skulle inte gått på automaten i denna bil, jag tycker motorn känns slö i med automaten och de drar betydligt mer. Dessutom så tycker jag man hört många som haft problem med PowerShift-lådorna.

Hade en 2011 2,5FT R-design och jag var mkt nöjd med drivlinan i den och den gick riktigt bra på E85. Märktes att den vart markat piggare fastän effekten inte ökar med E85 på papperet.
S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]