Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bj1963
#1404203
Hej på er. Har bytt motor i min xc70 och den går dåligt på tomgång och varvar ej över 3000. Har bilens original data boxar i bilen, den har inga felkoder men det går ju ej att köra. 2,4T motor 02 sitter i nu, bilen är från 01. Ngn som vet varför bilen gör så. Fick höra att det är bara att byta motor och starta den nya och köra iväg. Men så är det ju inte för mig. Är jätte tacksam om jag får svar här.
av MickeM
#1404216
Man måste ju fråga:
Du är 110% säker på att alla slangar, kablar och liknande sitter rätt?
Byttes kamrem? Blev den rätt?

I lite ovanliga men faktiskt förekommande fall, har jag HÖRT att dålig elektrisk kontakt mellan motor och växellåda kan ge märkliga fenomen.
Händer ibland efter att dom två har separerats.
Strömmar stör signalen från vevaxelgivaren är teorin.
Det är ju bara att ohm-mäta mellan dom, bara för att utesluta. Troligen dåliga odds, men lätt att kolla.
av Bj1963
#1404262
Tack för snabbt svar. 😁👍. Jag bytte rem och den sitter rätt och är säker på att alla kontakter o slangar sitter där dom ska.
av MickeM
#1404269
Och när du bytte kamrem är du medveten om att man INTE enbart kan nyttja befintliga markeringarna på kamdreven?

Och du har gasspjället som du hade från början?
Eller är det från nya motorn?

ETM spjällen är en databox i sig själv. (MagnetiMarelli)
av Bj1963
#1404311
Det visste jag inte men jag kollar även på hjulet på vevaxeln och den stämmer. Hade först bilens gasspjäll men bytte för jag tyckte den andra borde stämma bättre med motorn som den suttit på. Bytte sen till den gamla och motorn går sämre med den gamla så bytte till baka igen.
av MickeM
#1404319
Vevaxelns msrkering kan man nyttja, för det drevet är inte justerbart.
Men kamaxlarnas drev lossas ifrån kamaxeln när man monterar remmen. Detta för att hjulen ska kunna röra sig när remmen spänns. Sedan drar man fast dom. Kamaxlarna är då låsta i bakkant av specialverktyg och det finns även en till för veven. Om man bara byter kamrem, måste man inte låsa i bakkant, MEN, man kan INTE blint gå efter markeringarna.
Detta eftersom dreven rör sig när man spänner remmen med låsning monterad (VVT i botten i rotationsriktningen)
Ytterdelen av drevet kan därför hamna en hel kugg "fel" medan KAMAXELN står helt rätt. Allt är ok, tills någon tar isär och sätter efter markeringen. (Som då är fel gentemot kamaxeln)

Byter man kamrem utan blockeringsverktyget, måste man göra egna markeringar på drev och rem, och noga föra över till nya remmen (räkna kuggar) och sedan sätta efter det man ritade.
(Strunta i markeringarna på dreven)
Annars är det stor risk för att det blir tokigt.

Naturligtvis, kan du ha annat fel.
Men detta kan bara bra att känna till.
Så hittar du inget annat, kan du lossa i bakkant där blovkeringsverktyget ska monteras.
Ligger spåren i kamaxlarna inte i linje med varandra hur man än vrider I ROTATIONSRIKTNINGEN är en av dom ut sync.
Sannolikt insugskammen, eftersom lägesgivaren sitter på avgaskammen.
(Vev och avgas sync, kollas alltså av bilen själv)
av Bj1963
#1404322
Där var en kille som visste massor och han går under benämningen MickeM. Tusen tack för infon ska kolla upp detta i morgon.😁👍👍
av MickeM
#1404557
En sak är bara att med endast en kugg fel på en av kammarna brukar den gå hyffsat.
Inte 100, men kanske 80%.

Så leta andra fel INNAN du investerar i låsverktyget för tusenlappen'ish. (Biltema)

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]