Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1266115
Det sitter ett litet dräneringshål på min V90 CC, vid tanklocket och för någon månad sedan blev det igensatt av bös, typ pollen och löv så att typ regnvatten hade samlats som en liten pöl. ÅF använde tryckluft och blåste rent.

Nu hände samma sak och jag tog en liten skruvmejsel och tänkte rensa. Då släppte den lilla proppen och åkte in. Nu är det ett stort hål där Ska jag se problemet löst? Det rinner ju lättare igenom nu eller ska jag åtgärda på något sätt? Ska det verkligen samlas bös där överhuvutaget? Är kanske tankluckan för slapp, ska den hålla mer tätt?
Senast redigerad av 2 Robbi, redigerad totalt 0 gång.
av swm
#1266176
Har också haft problemet. Det har satts igen flera gånger. Efter tvätt så har det stått vatten upp till kanten i flera dygn. Jag har tvingats torka med hushållspapper
Det verkar vara ett genomgående fel?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1266265
Jag har använt en cykelpump för att blåsa rent dräneringen de gånger jag inte orkat rulla ut slangen från min kompressor :)
Användarvisningsbild
av bjornw
#1266435
Jag har också ”tappat slangen” på insidan hålet men det funkar bättre nu och tar undan vattnet där. Har inte upplevt några problem.

Du kommer enkelt åt den genom att lossa innerskärmen. Jag har satt tillbaks min två gånger efter för hårt blåsande men gett upp nu.
av Oscarw
#1404077
Jag tappade också ner denna slang, nu har jag fiskat upp den, känns dock inte alls tät. Var rinner vattnet om inte slangen sitter på plats, så länge det rinner ut är jag glad. Detta är vår första Volvo. Kan tycka att det är en pinsamt dålig lösning, både att locket läcker in, svag konstruktion på avrinningsslangens fästanordning, på tok för liten dimension i röret. Värre problem är om det rinner vatten in i dieseltanken, även pollen och andra små partiklar verkar fastna i detta utrymme. Har kört vw länge, svårt att se vw göra sådana här pinsamma missar.
av Primus
#1404095
Var tar bensinen eller vattnet vägen..? På backen? Det verkar vara samma lösning som på XC60. Tankade för första gången och jag vet inte varför, men när jag drog ut pumphandtaget så kom det ovanligt mycket bensin. Ni var jag så försiktig att inget kom ut på bilen utan rann ned i det där lilla hålet.
av least
#1404096
Dräneringshålet är primärt till för att bränsle inte ska rinna ut på bilens lack.
Ifall bensin dräneras ut, så kommer bensindropparna troligen aldrig nå backen, dessa avdunstar.
#1404131
Hade samma problem på min V40. Hålet igensatt och fullt med vatten kring påfyllningen efter tvätt. Blåst med tryckluft några gånger men det blev snart samma igen. Tryckte med en skruvmejsel i hålet och ”plopp”, det var något som lossnade och plötsligt rinner vattnet ur som bara den. Har inte upplevt några problem så det blev väl till det bättre misstänker jag.
av AndS
#1404202
Du tryckte kanske loss slangen ;-) har hänt andra här i forumet med V90.
Blås helst rent från hjulhuset, gjordes vid service utan att ta bort något då slangen var åtkomlig.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]