- lör 26 sep 2020, 21:22
#1404153
GM-4T65E växellådan kan tyvärr inte rekommenderas.
Om bilen är utrustat med eftermonterad oljekylare med termostat-bypass, temp-mätare, lådan nyligen totalrenoverad, och man byter olja i lådan varje 3-6000 mil, växlar manuellt vid tung last och kuperad terräng, (2-4000rpm) så kan man fortfarande inte rekommendera lådan, men möjligen går det att åka med bilen några år...
i 2003 tror jag lådan blev utrustad med annorlunda ventilregister och större converter.
TCM-programvaran har också uppdaterats i et försök på å bättra livslängden. (t.ex. med lite snabbare/hårdare växlingar)
Om du vill ha en speciell XC90, så är det troligen bättre med en V8 och TF-80 lådan, än T6/Si6 med 4TF65,
även om V8'an är en Yamaha-motor... (som lika med TF80 heller inte är utan sina brister)
Jag tror plånboken mår bäst med en B5/D5 motor och manuell låda, eller med TF80-låda om man inte gillar manuell på en så stor och tung bil.
Dom största problemen med 4TF65/AW50-51/TF80 lådorna är Volvo själva, mest på grund av "livstids-olja", bristfällig oljekylning, och programvaran...
Man får i det minsta undras över varför alla dom här lådorna mår mycket bättre i andra bilar än Volvo.