Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av peppepp
#1404201
StefanN skrev:Får man gissa är splinesen slut.
Ja det var vad volvomekanikern trodde också eventuellt, en ny motor då isåfall.
Är detta något vanligt förkommande eller? Inte så roligt att bli helt stående pga några slitna kuggar i en elektrisk parkeringsbroms....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av peppepp
#1404413
Uppdatering. Mycket riktigt som fler av er sagt. Splinsen var helt slut. Får bli en ny bättre beg ok från autodoc eller bildelsbasen.

Tack till Rejmes i Halmstad som bjöd på kostnaden av att montera av oket åt mig, wiho!
av robert123
#1404415
Var det inuti själva elmotorns plasthölje eller var det utgående axelns splines så som i bilderna jag skickade?
Användarvisningsbild
av peppepp
#1404422
Utgående axelns splines så som jag förstod det, får se mer sen när jag hämtar bilen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av peppepp
#1404432
apersson850 skrev:Det är axeltapp på motorn och hålaxel på oket. I okets hål passar XZN 8.
Ja exakt. Bilden Robert postade tidigare i tråden visar axeln tydligt, den som gett sig då den är gjord av plast. Men blir ny motor och ok!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
#1404438
Plast? Jag har för mig att den också är av metall. Men jag har ju inte sett den sen i våras...
Användarvisningsbild
av peppepp
#1404449
apersson850 skrev:Plast? Jag har för mig att den också är av metall. Men jag har ju inte sett den sen i våras...
Mycket riktigt, extra kollade nu med volvomekanikern. Det var den andra mekanikern som trodde den var av plast fast han lät osäker.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]