Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1403692
Många missar däck, mm, när man letar billig bil.
Skatt likaså.
Där är flera tusen bara där. Speciellt om man behöver vinterdäck också.

Men 12 var allt dyrt ändå. Då förväntar man sig en äldre bil i tuta och kör skick.

Då kan du ju lägga 12 på en V70N eller s60 med mindre defekter istället, som är modernare och säkrare bil. Eller en S80.

Du kan nog ganska lätt hitta en billigare 850 utan att behöva jäklas med kupefläkten. Centrallåset kan man ju vara utan, och AC likaså.
Vägmätaren är väl irriterande, men...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1403703
12 var rätt dyrt ja. Då kan du gå upp på S/V70 istället med roligare motor, t ex lättryckaren. Lägg på ett par tusen så kan du få en T5a t om.
Kikade lite snabbt på blocket, och det verkar inte vara några som helst problem att få en besiktad 855a för 5-6000, som varken är rosthögar eller gått till månen och tillbaka.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1403732
Köpte just en 850 96:a 144 hästars för övningskörning. Betalade 9k för en nybesiktigad och skattade 6 månader till. Inklusive sommardäck (slitna) och bra vinterdäck. Lite rost i skärmar och dörrar. Kikade ett tag och hittade en del för 5000-6000 kr men då oftast med bara 2-3 mån till besiktning eller med uppenbara fel. Min pärla har gått 29k och har till och med fungerande AC . Många som ställt av bilarna ser jag och då får man ju ofta lägga på 2,5k på priset samt att det blir bökigt med provkörning...

Ps 144 hästarn är seeeeg
av Tilly
#1404102
Sedan kan man ju såklart se det ur en annan synvinkel också. Är den verkligen extremt fin i karossen (alltså något utöver det vanliga) och du är ute efter en 850 som en form av entusiastbil så är ju tolv tusen inga pengar alls. 850 står ju som lägst i kurs just nu men de kommer att öka i pris precis som 240, 740 och delvis 940 har gjort. Det är ju nu man skall hugga de fina exemplaren och i det avséendet betyder karossens skick allt. Fixa kupéfläktar och hastighetsmätare är bagateller jämfört med rostlagning/omlackering.

Är den däremot bara hyfsad i skicket och du bara söker en skaplig bruksbil till ett lågt pris så är det väl, som flera skriver, kanske inget klipp precis.
av Tilly
#1404105
Lucif3r skrev:Njae, ärligt talat kommer nog aldrig en vanlig sketen 850 med näst-svagaste motorn vara värd speciellt många kronor. En T5a däremot, eller 855AWD, har desto större chans att nå något form av samlarvärde.
Försök du att köpa en riktigt fin 240 eller 740 kombi för under 15000 kronor idag...

Förutsättningen för mitt resonemang var alltså om det var så att bilen var i riktigt bra skick, inte vanligt 850-skick.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1404117
Ja det är väl lite skifte nu, P2:orna börjar ju komma riktigt lågt i pris också. Den som letar efter en billig bruksbil kommer nog generellt kika på nyare Volvos än 850...
av MickeM
#1404124
frasse4 skrev: lör 26 sep 2020, 19:13 Ja det är väl lite skifte nu, P2:orna börjar ju komma riktigt lågt i pris också. Den som letar efter en billig bruksbil kommer nog generellt kika på nyare Volvos än 850...
Dom bygger ju A-traktorer av P2'orna nu, så där har jag har sett en prisÖKNING dom senaste månaderna.
Men, dyra är dom ju ändå inte..
av volvo94
#1406315
Om vägmätare är det samma som hastighetsmätare så måste den funka vid besiktning.
Lucif3r skrev: ons 23 sep 2020, 14:15 Svag motor, vanlig tråkig färg, kasst clås, kass kupefläkt, kass AC, kass vägmätare... Många saker som drar ner värdet eller på annat sätt gör den allt annan än speciell.
4-5000kr låter rätt vettigt, men vetefan om jag skulle betala det ens.

Och ja, den går igenom bes. utan fungerade tripp och/eller vägmätare.
Det är till 99% ett kugghjul som gått sönder. Finns att köpa nya för inte speciellt många kronor, men är ju en del pill för att byta det.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Ett tips, kolla att nuvarande generator är 15[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, […]

Alla seriösa biltjuvar vet också att d[…]