NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HCP
#1403972
Bytte ut batteriet i bilen och har installerat fler i bagaget, sen dess har jag börjat få felkod på att batteriet är för varmt. Det resulterar ju i att laddningen anpassas för kokhett batteri och de blir inte jättebra i längden :)
Blir ju en del ström från generatorn då det är tre batterier men felkoden sätts direkt efter någon sekund om man tar bort den - även med iskall bil.

Tejpade fast en tempmätare på batteriet men de va inte mycket varmare än omgivande temperatur (snarare kallare inuti lådan än motorutrymmet).
Lyfte även av matningen till de andra batterierna utan skillnad.

Kan man mäta denna sensorrackare på något vänster, antar det är ett visst motstånd i den som motsvarar en viss temperatur så man kan se om den har fått sig en jäkel.
Bläddrade snabbt i Haynes-boken men såg inget

Någon som sitter på info?
Användarvisningsbild
av HCP
#1404094
kvillebäck skrev: lör 26 sep 2020, 07:39 Mät motståndet i den och byt mot ett annat så den visar den temperatur du tänkt dig.

Men har du tre batterier i bagaget och gjort någon konstig fulkoppling så bör du nog se över detta arrangemang.
Den rapporterar ju direkt till ECM så att laddningen reguleras till batteriet (enligt vad jag läst) och temperaturen visas inte någonstans, så har ju ingen aning vad den ska va på :-D

Batterierna är inkopplade enligt konstens alla regler vad avser kabelsize och avsäkring, möjligen slog jag till sensorn när jag även bytte batteriet fram (alla är identiska).

Får hoppas den är stendöd, då blir det ju enkelt att mäta upp.
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]