NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kankonkan
#1404050
Ny på forumet!

Haft en v70 d5 tidigare som fungerade bra, blev påkörd och bilen inlöst.
Varit utan andrabil ett längre tag, men for igår och köpte mig en v50 -05 2.0d som är skapligt fräsch, dock gått 29xxx mil.

Säljaren sa att radion strulade, och att batteriet drogs ur, han menade dock att fenomenet upphör om man stänger av radion innan man stänger av bilen.

Upptäckte följande idag:

Radion startar om sig ibland, och ibland blir den tyst och bara tjuter istället.

Andra fenomen som uppstod igår efter några mil, bla "fel på krockkuddar, service erfordras" samt "parkeringshjälp, service erfordras"...

2A verkar gå ur batteriet (mätt med fluke) med nyckel av.

Känns dessa fel igen, och kan härledas till något direkt som underlättar felsökning
av JallooZ
#1404052
Första modellerna hade mycket elfel av blandannat kontaktstyckerba i A-stolpen. Jag är ingen expert på elfel men kanske är värt att kolla upp?

Annars brukar ett dåligt batteri verkligen kunna ge knasiga och konstiga symptom. Har du ett annat liggandes så testa att byta, annars hade jag åkt och köpt ett nytt.
av kvillebäck
#1404089
Jag skulle absolut börjat med säkringsboxen under handskfacket om du vet att batteriet är som det skall.

För säkerhets skullsätt din , Fluke på "peak" och koppla in den på batteriet. Starta bilen. Dippade batteriet under 10volt så byt. INTE ladda.

Eller detta.

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]