Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hallberg
#1404080
Hej. Köpte min första Volvo idag och under provkörningen lät allt klockrent bilen var avställd så jag ville inte ut på stora vägar och bränna på, så det blev låga hastigheter bara. kan inte så mycket om bilar men ingenting verkade konstigt.
Efter köpet, på väg hem så börjar jag höra ett ljud som jag skulle beskriva som dovt hummande. Det är som värst mellan 50-70 km/t
Låter mest och värst när man släpper på gasen och bilen saktar ner.
Verkar oxå ha mer att göra med hjul hastighet och inte så mycket motor rpm.

Vad skulle detta kunna vara??

Meddela gärna om nån mer information skulle underlätta eventuella spekulationer.
Tack på förhand.
av Erik Å
#1404088
Dåliga hjullager brukar ge morrande ljud vid typ 60-80. Brukar låta mer i sväng åt det håll som gör att mest vikt hamnar på det dåliga lagret (dåliga lagret i ytterspår alltså)..
Kolla också att däcken inte blivit slitna så det har blivit "våffelmönster", typ varannan klack mer sliten
av Hallberg
#1404112
Ok. Jag kan inte lokalisera om det är höger eller vänster det kommer ifrån.
Jag gjorde lite ryck fram och tillbaka och tyckte att det inte gjorde någon skillnad. Men ska nu definitivt kolla mer noggrant i några längre kurvor. Någon annan tanke?
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]