Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fresve
#1403195
Tjena!
Jag köpte en V90 -17 i våras,
I fredags fick jag lägga på mina dubbfria vinterdäck pga punktering.
Jag har innan varit och tittat i denna tråd då jag på sommardäcken upplevt väldigt högt ljud i kupen, och nu när jag fick på vinterdäcken sjönk ljudnivån riktigt mycket!

Så, min fråga är, vilka sommardäck har ni som är tysta, jag måste byta till vårsäsongen.

mvh
Fredrik
av CaptainOats
#1403546
Jag bytte från pirelli till Michelin, marginell skillnad.
Problemet är snarare bilen än däcken


Lexus kör ju med Dunlop, dom tar iaf kupeljud på stort allvar, så jag skulle satsa på dunlop iaf om jag köpte.

Jag bytte ut min volvo mot en merca pga vibrationer och har nu pirelli på den, är inga toppendäck när det kommer till ljudnivå, även om mercan är mycket tystare och bättre än volvon.
Användarvisningsbild
av falcon
#1403817
Jag har köpt en V90cc i sommar och ska på med vinterdäck någon som har kört med Michelin x-ice north 4 (235/50-19)?
av linx
#1405698
21" Volvo 5-spoke Fan Silver med Pirelli P-Zero, tycker vägljudet är lågt, speciellt i förhållande till min frus BMW 1-serie -21 som har 18" original med Bridgestone-däck.
Användarvisningsbild
av onlyrally
#1413934
Måste bara säga det igen. Det är helt ointressant att skylla på svensk asfalt eller bullriga däck. Volvo har länge varit en av de absolut tystaste bilarna på just grov asfalt. Gamla V60 cc är till och med lika tyst som s-klass mercedes. Även XC70 är väldigt tyst på grov asfalt. Att man sedan släpper en ny plattform som är usel på grov asfalt är helt ofattbart för mig. Visst kompenserar man en del med riktigt snygg design och sportigare köregenskaper men jag hade nog hellre haft en bil som är anpassad för svenska vägar. Men det kanske inte är lika högt prioriterat hos kineserna som styr.

Uppdatering gällande min bil. I somras lämnade jag in den på omfattande ljudisolering, man plockade ur hela inredningen och isolerade alla ytor med matta och absorbent. Tak, golv, bagageutrymme, bakre ytterplåt, yttre och inre plåt i dörrar samt dörrsidor. Slängde på vinterdäcken i veckan och kan säga att nu är resonansljudet på en acceptabel nivå, alltså hörs knappt. Bilen är även i övrigt mycket tystare, framförallt taket som saknade ljudisolering helt. Taket vibrerade friskt innan(kör med takbox) men nu är det ganska tyst. Nu saknas bara akustikrutor, vindbruset är som innan. En annan stor skillnad är hur ljudanläggningen låter. Helt underbart och rent ljud utan skrammel och helt annat djup i basen. Dessutom inget skrammel när man stänger dörrar.
Nu känns bilen premium, det volvo snålat in på är nu åtgärdat.

Gjorde detta i Tallinn i Estland, så ganska prisvärt. Väldigt proffsigt företag, man får bilder på allt de gjort.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]