Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
#1403782
Om man får både höger och vänster inre styrled bytta, på verkstad, ska det också göras en framvagnsinställning då?
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1403784
Anette62 skrev:Om man får både höger och vänster inre styrled bytta, på verkstad, ska det också göras en framvagnsinställning då?
Japp, om inte verkstaden gjort det.
av Erik Å
#1403787
Man bör kolla toe-inställningen om man inte vill riskera att nöta däcken snett.. Har verkstan mätt styrstagets längd innan de bytte så ska det bli ungefär lika men jag skulle själv ha kollat toe
Övriga inställningar som camber, caster och kpi ska inte påverkas, behöver alltså inte mätas upp
av Anette62
#1403792
Det gjordes ingenting annat än bytet och först kändes det väldigt bra, inga vibrationer eller så. Men nu är det ungefär lika mycket vibrationer som innan så ...
av Andreas12
#1403834
Om ditt problem hade varit framvagnsinställning hade problemet märkts direkt när du hämtat bilen..
Inget som kommer smygande.
Har bytt många leder utan framvagnsinst o aldrig fått vibrationer..
Kolla att inte något annat glappar .
I andra tråden har du skrivit att bromsarna känns olika varma, du har nog snarare problemet där..
Dom är väldigt känsliga för krävande bromsdelar.
av Andreas12
#1403879
Det gjorde min oxå..tills jag gissa upp bilen när allt var varmt och snurra på hjulen...
Hade vibrationer kommit när man gasa tex hade visningen varit drivknut mm men det är hela tiden som jag förstått det..
Hade även kollat däcken genom o dra handen runt däcket..
Har däcket separerat känns det då och du kan få vibration vid körning..
av Anette62
#1403896
Däcken är helt OK och det blir inte VARMT på någon av fälgarna, bara ljummet. Ett förslag jag fått är att det är styrväxeln som glappar. Får väl kolla det (också )
av Erik Å
#1403916
Man kan ju prova att skifta plats på fram/bakhjul för att utesluta skeva däck och fälgar... Passa på och kolla att det inte sitter lera på insidan av fälgarna, det kan ge märkbar obalans.
Om man tejpar silvertejp tvärs över däckens slitbanor och åker några mil så kan man se på slitaget om framvagnsinställningen är någorlunda okej. (jämnt sliten tejp)
Små fel på toe är svårt att se men tricket avslöjar i alla fall större fel som skulle snedslita däcken snabbt.. :-)

Jo förresten, värt att nämna hur viktigt det är att fälgen centrerar på navet utan glapp. Om fälgen är blott 0.1mm förskjuten jämfört med navet så motsvarar det faktiskt 7.5 gram blyvikt ute på fälgkanten! En bra däckverkstad balanserar betydligt bättre än så och jobbet blir liksom helt bortkastat om fälgen glappar på navet.. :oops:
Jag lägger själv numera två varv kontorstjep runt centrumhylsan på navet innan jag hänger på hjulet för att eliminera allt glapp innan jag drar fast hjulbultarna. Funkar perfekt :-)

tejp.JPG
tejp.JPG (68.38 KiB) Visad 419 gånger
viewtopic.php?f=22&t=155254&p=1373846

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]