Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sirmiky
#1403806
Ja tänkte ev riva botten i morgon och kolla över pump och balanspaket , verkar inte finnas stopp för problemen för dessa motorer
Användarvisningsbild
av frasse4
#1403915
Ajdå, konstigt med vipparmen bara, kanske ventil som fastnat, slagit ihop med kolv och då sabbat både vipparm och lager på veven?
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1403927
Nä de är de som är konstigt, viparmen var på 1 cyl på avgassidan, lagerraset är på 2 cyl.. lite skumt
av Cox
#1404054
Trolig orsak, oljepumpen har tackat för sig och tagit ut förtidspension med följd av dom beskriva rasen.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av sirmiky
#1404068
Tror mer att de är så att lagringen gett sig, och därmed löckt ut för mycket olja, därför trycket var dåligt
Användarvisningsbild
av Cotag
#1404101
När du bytase toppackning på den, vad var symptomen då? Tänker att om du haft hydrolock på den, krökt 2áns stake och lagerraset är nu ett följdfel av det.
Spekulationer såklart.

Oljepumpen är som sagt adaptiv/variabel och vad jag förstår kör den mot ett börvärde, ska nog mycket till (typ lagerras) innan den inte orkar bygga tillräckligt tryck.
Inget känt fel iheller på forumet att pumparna skulle ha tendens att lägga av.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1404106
Pumparna lägger nog inte av, men givarfel kan väl ge bekymmer kanske. Skulle dock killgissa på att variabiliteten finns där för lägre varvtal, och det var nog inte vad ts körde på

Men det är väl bara att börja plocka isär, beställa nya lager, sträckbultar och sätta i veven och staken från ”reservmotorn”
Är säkert kodat så man kan beställa lager via tabell som förr i tiden.
av Cox
#1404109
Nu har vi ingen bild, på aktuellt lager men går det tort så dröjer det inte länge innan det tackar för tjänstgöring

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]