Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sirmiky
#1403247
Var ute gasade rätt bra med min v70, plötsligt kom "inget oljetryck stäng av motorn genast " upp, stängde då av och väntade ca 30 min sen startade jag igen och felet var borta. Meen när motorn åter igen blivit varm så dyker samma fel upp.

Har provar från kall motor också, samma då. när den kommer upp arbetstemp så kommer meddelandet igen.

Till råge på detta så låter motorn förjävligt, till och från, ibland slår och klonkar den riktigt illa, och ibland låter den normalt.
bilen är nu obrukbara för motorn går så fruktansvärt dåligt. och testas endast på tomgång.

Kan en kass spridare få dieselmotorn att låta förjävligt ?

Kan de vara 2 fel som uppkommit samtidigt ?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1403267
Någon koppling till mjukvaran du själv skrivit och lagt in enligt en annan tråd? Är det samma vea som du bytade toppackning på för en tid sen?

Jag la upp några värden på oljetrycket vid olika driftsfall på min bil om du behöver något att jämföra med. viewtopic.php?p=1279962#p1279962
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1403442
Tja, ja de är samma som jag bytte packning på förra sommarn.
Någon koppling till mjukvaran är de inte de vet jag, detta fel uppkom efter fullgas acceleration en tid efter programmering.

Upptäckte idag att om jag rycker kontakten till spridare 2 så ändrar inte motorn gång, den fortsätter "hacka" "slå" .. kanske död spridare ? skall göra ett komptest på den i morgon tänkte jag.

Provat rycka kontakt en och en och de som händer är

Cyl 1 stendör
Cyl 2 oförändrad
Cyl 3 går något ojämnare
Cyl 4 stendör

Nått knas är det med 2ans cyl... frågan är vad ?

De konstiga är att oljetrycket försvinner när motorn blir varm, samt att den går så illa den gör.

Börjar känna att min andra motor som skall renoveras/fräschas upp är väldigt nära nu 😅
Användarvisningsbild
av LeifA
#1403457
Finns väl en oljetrycksregulator som är elektrisk, kanske den som spökar? Kan gör det på BMW motorer.
#1403598
Problemet löst, de som gjorde att motorn gick riktigt illa och gjorde fruktansvärda ljud från sig, visade sig vara en vipparm till en lyftare på avgassidan, stödrullen var helt väck, alltså har en ventil inte öppnat som den ska. ¨

I morgon skall jag montera en ny lyftare och arm.
Bilagor
viparm.jpg
viparm.jpg (528.35 KiB) Visad 1146 gånger
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1403612
Inte kollat de än, men troligtvis, man kan ju tänka sig att den gör de då vipparmen till hydralöyftaren är helt lealös efter raset på armen
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1403780
Ack så fel man kan ha ! Ny ventillyftare och vipparm gjorde inte så den gick direkt mycket bättre. så nu återstår väl bara att riva balansaxelpaketet.

Någon som hört talas om ett balansaxelpaketet som rasat på en sådan motor ? hur låter det, vad händer osv ?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1403795
Har du haft ett rejält vinande oljud innan? Det är nog en förutsättning för ett "totalhaveri" på axlarna.
Ett sånt haveri förklarar inte heller bortfallet av oljetryck, balansaxlarna är inte trycksmorda.

Det ligger ett gäng tube-klipp på vinande balansaxlar i den här tråden, bl.a. min bil. viewtopic.php?p=1264849#p1264849
Användarvisningsbild
av sirmiky
#1403800
Jag sitter faktiskt redan och läser i den tråden, verkar dock inte vara någon som fått riktigt ras, bara vinande ljud .

Ja nått vinande ljud har jag haft, men inget som blivit värre med tiden dock
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor