Man kan ju prova att skifta plats på fram/bakhjul för att utesluta skeva däck och fälgar... Passa på och kolla att det inte sitter lera på insidan av fälgarna, det kan ge märkbar obalans.
Om man tejpar silvertejp tvärs över däckens slitbanor och åker några mil så kan man se på slitaget om framvagnsinställningen är någorlunda okej. (jämnt sliten tejp)
Små fel på toe är svårt att se men tricket avslöjar i alla fall större fel som skulle snedslita däcken snabbt..
Jo förresten, värt att nämna hur viktigt det är att fälgen centrerar på navet utan glapp. Om fälgen är blott 0.1mm förskjuten jämfört med navet så motsvarar det faktiskt 7.5 gram blyvikt ute på fälgkanten! En bra däckverkstad balanserar betydligt bättre än så och jobbet blir liksom helt bortkastat om fälgen glappar på navet..
Jag lägger själv numera två varv kontorstjep runt centrumhylsan på navet innan jag hänger på hjulet för att eliminera allt glapp innan jag drar fast hjulbultarna. Funkar perfekt
tejp.JPG (68.38 KiB) Visad 450 gånger
viewtopic.php?f=22&t=155254&p=1373846