Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1403764
Imorgon hämtar jag nya bilen. Hur gör man med bilförsäkringen? Ska det tecknas innan eller på plats?
#1403786
”Mitt” bolag ger klart lägre premie jämfört med Volvia så det lutar åt det. Funderade på att teckna hos handlaren om det visar sig att den rabatt jag ev ska få från Volvia slår mitt bolag.
#1403842
popnit skrev: fre 25 sep 2020, 07:51 Är det en helt ny bil så betalar du ändas trafikförsäkring vid tecknande av ny bil hos Volvia.
Kan vara värt att tänka på så att du inte köper en helförsäkring hos annat bolag.
Fast det kan är samma där. Att man ändas betalar för trafik ?
Halvförsäkring måste du teckna, och det är samma hos alla bolag. Eller måste och måste. Men tecknar man halvförsäkring blir den per automatik som en helförsäkring.
Beror på att man har vagnskadegaranti i Sverige på alla nya bilar. Vanligtvis gäller den tre år. På Volvo är det tre år.
#1403851
Exakt, halvförsäkring är det spm är aktuellt. Min första fråga var mer hur man löser det momentant, så man inte rullar ut ur hallen utan försäkring eller "tvingas" ta Volvia. Sedan blev jag förvånad över att mitt bolag var billigare, trodde Volvia skulle vara svårslaget. Dock visade det sig att mitt bolag hade lägre mil/år när man räknar på nätet. Men även efter att jag justerat det sp är min bolag billigare, dock inte lika stor skillnad.

Jag har kört förmånsbil i 15 år så det var ett tag sedanjag hämtade ut en "egen" bil. Förra gången erbjöd handlaren en "rulla ut" försäkring i 14 dagar men det verkar ovanligt idag. Kanske för att det går så mycket enklare att teckna via nätet idag.
#1403866
Jag fick ett mycket bra pris av LF när jag hämtade min bil i juli. Det var en skillnad på över 3000 kr om året med tillägg; gjorde beslut rätt lätt.

Jag tecknade försäkring några dagar innan upphämtning och satt startdatum till upphämtningsdag.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]