Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Akvaristen
#1403691
Höger tröskel på min 945 classic -98 har rostat och måste bytas ut. Jag kommer att låta en annan person byta ut den.
Jag har sett ett stort utbud av utbyteströsklar. Finns det någon tröskel eller leverantör som ni rekommenderar?

Har alla leverantörer lika tjock plåt? Finns det någon som erbjuder någon form av rostskydd? Har alla leverantörer acceptabel passform? Kan jag roskskydda tröskeln på de ställen där den inte kommer att svetsas? Är det mitt i tröskeln på insidan?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1403704
Du lär rostskydda tröskeln själv, och resten av bilen i närheten av svetsningen. På sin höjd har den nya tröskeln en oljehinna på sig för att förhindra ytrost under lagringstiden, men allt sånt tas ju bort innan man börjar svetsa.
När man svetsar ska det vara plåtrent, så även OM du skulle få tag i en lackad/rostskyddad tröskel så kommer allt det slipas bort innan man svetsar iaf.
#1403773
Precis som Lennarte skriver så är det viktigt att rostskydda på insidan av tröskeln efter svetsning, Det är ofta inifrån det kommer att rosta annars pga konstruktionen då Volvo valt att lägga avrinningen av vatten inuti dörrtrösklarna.
av Tilly
#1403788
Oavsett var man köper ekonomiplåt så verkar det komma från samma fabrik numera. Volvo originaltrösklar finns ju inte längre men piratdelar kan heta både Klokkerholm, NOR, Galwin mm. Jag har köpt reservhjulsbaljor där det har funnits etiketter från både Klokkerholm och NOR på samma del. Finishen är ju inte hundra precis men det duger och man får vara glad att det finns ett så bra utbud till äldre Volvo som det gör.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]