Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1350815
Hade samma problem med min V90. La mattorna i badkaret med vatten blandat med YES diskmedel ett par timmar. Sen skurade jag dom med en diskborste. Nu luktar inte mattorna kattpiss längre. :-)
#1377179
Jäklar vad intressant.
Har en XC60 MY18 med gummimattor och känner ingen som helst lukt. Och då är jag väldigt känslig mot det, inte minst kattpisslukt.

Häromdagen lämnade jag in bilen på reparation efter att ha blivit påkörd. Fick då en ny V60 som ersättning under reparationen. Och visst stinker det kattpiss i den. Och det har inte heller minskat nu tre dagar senare. Beror förmodligen på att de tvättar mattorna och fuktar ner var och varannan dag i hyrbilar.
Var först säker på att det var kattpiss så jag ringde Hertz. Men de förklarade läget. Och sa att det beror på någon slags ko-hud som Volvo valt att använda för att råttor inte gillar det.

Och nu när jag ver om det. Lukten försvinner nästan helt efter några minuter. Kommer små puffar då och då bara när man kört iväg. Kanske för man vänjer sig eller för att luften byts ut i bilen. Men riktigt kattpiss hade aldrig försvunnit. Det hade känts hela tiden. Inte bara första minuterna i bilen.
Och jag tycker mig faktiskt känna en liten svag doft av ko/bondgård bakom kattpisslukten nu.

Nåväl. Antingen har inte min XC60 problemet eller så beror det på att hyrbilar (och vissa privata) tvättar mattor/golv med fukt/vatten för ofta.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk


#1377219
Ett bra tips är att köpa dessa på länken, dom är fruktansvärt bra att ha i vårat blaskland. Jag kommer att köpa mattorna fram till min V60 TE då den bak inte passar på laddhybriden och sedan kommer jag att lägga orginal-gummimattorna långt in i förrådet hahaha. på sommaren kör jag textilmattor :)

https://www.weathertecheurope.com/se/vo ... igitalfit/
av MM75
#1397995
Jepp, samma på min xc60T8-19. Luktar kattpiss/sur svett vid regn! Det luktar när man kommer in i bilen på morgonen, innan man satt sig, så det kan inte ha att göra med blöta mattor i mitt fall......
av valln
#1398052
DavidBlomqvist skrev: tor 30 apr 2020, 10:20 Ett bra tips är att köpa dessa på länken, dom är fruktansvärt bra att ha i vårat blaskland. Jag kommer att köpa mattorna fram till min V60 TE då den bak inte passar på laddhybriden och sedan kommer jag att lägga orginal-gummimattorna långt in i förrådet hahaha. på sommaren kör jag textilmattor :)

https://www.weathertecheurope.com/se/vo ... igitalfit/
Jag blir inte klok vad frakten kostar...
Vad kostar frakten av bagarumsmatta till en V60CC 2020?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1398059
valln skrev: mån 24 aug 2020, 20:36
DavidBlomqvist skrev: tor 30 apr 2020, 10:20 Ett bra tips är att köpa dessa på länken, dom är fruktansvärt bra att ha i vårat blaskland. Jag kommer att köpa mattorna fram till min V60 TE då den bak inte passar på laddhybriden och sedan kommer jag att lägga orginal-gummimattorna långt in i förrådet hahaha. på sommaren kör jag textilmattor :)

https://www.weathertecheurope.com/se/vo ... igitalfit/
Jag blir inte klok vad frakten kostar...
Vad kostar frakten av bagarumsmatta till en V60CC 2020?
Jag får fram detta:
Price includes Freight/Delivery
Matta bagage.JPG
Matta bagage.JPG (22.03 KiB) Visad 1399 gånger
#1398255
fjohan82 skrev:
valln skrev: mån 24 aug 2020, 20:36
DavidBlomqvist skrev: tor 30 apr 2020, 10:20 Ett bra tips är att köpa dessa på länken, dom är fruktansvärt bra att ha i vårat blaskland. Jag kommer att köpa mattorna fram till min V60 TE då den bak inte passar på laddhybriden och sedan kommer jag att lägga orginal-gummimattorna långt in i förrådet hahaha. på sommaren kör jag textilmattor :)

https://www.weathertecheurope.com/se/vo ... igitalfit/
Jag blir inte klok vad frakten kostar...
Vad kostar frakten av bagarumsmatta till en V60CC 2020?
Jag får fram detta:
Price includes Freight/Delivery
Matta bagage.JPG
Kolla länken https://www.weathertecheurope.com/se/vo ... igitalfit/

Det står att det inte passar laddhybrid men det är bara baksätet som inte passar, mattorna fram passar fint :)

Priset är dock buggat och visar samma när man väljer endast fram, ska kosta mindre :)
av PBateman
#1403765
Går ju inte sitta i bilen nu när det är regnigt ute varje dag.. Helt katastrof. Nån som fått bytt matta som inte har lukten. Min bil är uttagen för 3 månader sedan. Har Volvo nån matta utan den tyg biten på. Företagsbil så ingen lust att lägga egna pengar på den.
av Oreilly
#1419089
Var ute igår och körde. Satt i bilen och tänkte va fan jag måste ju duscha jag luktar ju sur kattpiss. Men nejdå. Det är mattan som luktar hämta ut bilen i August iofs en my19. (XC60). Får ringa verkstaden får se vad den säger här ute på landet...


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1419518
Stämmer in i kören att den här odören från förarmattan är vedervärdig! Har ju fått skämmas var gång någon satt sig i bilen pga av lukten! Har försökt att tvätta vid några tillfällen och det blev väl tillfälligt bättre. Fick erbjudande för längesedan att Volvo kunde byta ut gummimattorna mot textilmattor då dom inte hade någon lösning på gummimattan. Pga av barn i bilen ville jag gärna ha gummimattor och tackade nej till textilmattorna. I veckan byttes gummimattorna av Volvo då det tydligen nu ska ha gjorts någon förändring. Nu hoppas jag att den "fräscha lukten" håller i sig och att kattpisslukten inte återkommer när mattan blir blöt och fuktig!
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]