Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1403097
Den ovala bussningen sitter förmodligen där för att kunna ta upp "worst case" toleranser på kaross och subram vid monteringen. På motsatta sidan har jag för mig att det sitter en styrtapp i karossen som går ner in i hylsan för exakt positionering.
Jag tvivlar starkt på att inläggen kan kompensera för att gummit börjar släppa från bussningen men jag kan ha fel :-) Skulle tro att de mest styvar upp i den "mjuka" riktningen dvs framåt/bakåt
#1403759
Bilen var inne hos Volvo för felsökning idag igen. Denna gång var domen att kuggväxeln var dålig och orsakar sneddraget och orolig styrning. Jag hann inte ta reda på hur de kom fram till denna slutsats.

Vad tror ni om den slutsatsen?
Hur kan jag kolla om kuggväxeln fungerar som den ska?

Inre styrlederna är bytta för en månad sedan. Yttre styrlederna är i skick. Servooljan är bytt i vintras och läcker inte.
#1403771
Låter skumt, sliten styrväxel borde väl bara ge glapp kan man tycka? Om nu inte servot vill dra åt ena sidan och det är ju redan kollat..(för det är väl styrväxeln som avses med "kuggväxel"? Eller menas slutväxel/diff fram eller bak?)
Har du letat på andra volvoforum? Typ swedespeed, brickboard, volvoforums.org.uk m.fl?
#1403827
Jo, styrväxeln (tror det är delnummer 36050357) är det som avses och de hade hittat glapp i denna ifall jag förstod det hela korrekt.

EDIT: Det var inte fråga om glapp. Vet inte om jag kan förklara men jag gör ett försök.

Volvo hade hållit på att kolla yttre styrstagsändorna för att de tyckte de var tröga. De sprutade in ATF-olja i damasken på styrstagsänden för att se om det skulle hjälpa. I samband med detta hade mekanikern vridit (roterat) på styrstagsänden för att känna om den började gå lättare. Samtidigt hade en annan mekaniker hållit i styrstangsänden på motsatt sida och märkt att den också rört sig (roterat) när den första mekanikern roterat änden på andra sidan. Detta skall inte ske enligt Volvo och de menar detta indikerar att kuggväxeln inte fungerar korrekt.

Exakt hur det här sedan gör att bilen drar till höger och är orolig på vägen vet jag inte. Men domen var att kuggväxeln bör bytas. Den som sitter i har delnummer 8671245 (borde vara märke SMI) och har senare blivit ersatt med delnummer 36050357 (borde vara märke ZF). De är inte direkt utbytbara sinsemellan. Ska man byta till den nyare (36050359) behövs också 8684299, 8684307, 30741950 fick jag lära mig.

Ny kuggväxel går på 1200 € (ca 12600 kr) plus extradelarna plus ca 3 h arbete hos Volvo.
Senast redigerad av 1 berg07, redigerad totalt 0 gånger.
#1403859
berg07 skrev: tor 24 sep 2020, 23:13 Samtidigt hade en annan mekaniker hållit i styrstangsänden på motsatt sida och märkt att den också rört sig (roterat) när den första mekanikern roterat änden på andra sidan. Detta skall inte ske enligt Volvo och de menar detta indikerar att kuggväxeln inte fungerar korrekt.
Vänstra delen på den genomgående stången, just där kuggarna är frästa, är D-formad i genomsnitt och drevet på rattaxeln ligger an mot den platta ytan. Så i princip ska kuggstången inte kunna roteras mer än någon enstaka grad fram och tillbaka pga ofrånkomligt spel mellan kuggstång och drev. Är kuggarna slitna så blir förstås glappet större. Visst, inte bra men hur kan det göra att bilen vill till höger? Det går över mitt förstånd :-D
Om du är intresserad av att se hur en styrväxel ser ut inuti, sök på youtube efter steering rack disassembly
Här t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=amTnNkAhWgQ
#1404901
Jag försökte återskapa det mekanikerna gjorde på Volvo i videon nedan. Här vrider jag på höger sidas styrstag och filmar rörelsen i vänster sida. När jag roterar styrstaget är det ett glapp.

https://streamable.com/vmgiua

Hittade en tråd med liknande problem (rotationsglapp i styrväxeln). Se video ungefär mitt på sidan i inlägget: https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... ering+rack
#1405358
berg07 skrev: tor 01 okt 2020, 14:27 Jag försökte återskapa det mekanikerna gjorde på Volvo i videon nedan. Här vrider jag på höger sidas styrstag och filmar rörelsen i vänster sida. När jag roterar styrstaget är det ett glapp.

https://streamable.com/vmgiua

Hittade en tråd med liknande problem (rotationsglapp i styrväxeln). Se video ungefär mitt på sidan i inlägget: https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... ering+rack
Testade vrida på styrstagen på min andra V70 från 2001, där hände inte samma sak. När jag roterar på ena styrstagsänden på den bilen rör sig den andra styrstagsänden inte alls. Det var inte heller lika trögt att rotera styrstagsänden.

Två saker jag funderar över:

1. Varför rör sig den ena styrstagsänden när jag roterar den andra? Båda inre styrstagslederna är bytta på verkstad för 1,5 månad sedan innan en hjulinställning. De inre styrstagslederna är såvitt jag förstått en kulled och därför ska rotationen inte nå kuggväxeln/styrväxeln och gå över till andra änden. Jag vet inte vad det är för kvalitet på de inre styrstagslederna, troligen pirat, de byttes på icke-Volvo verkstad.

2. Hur kan ovanstående problem göra att bilen är orolig på vägen och drar till höger? Bilen drar inte servoolja och styrväxeln/kuggväxeln läcker inte. Servon drar inte ojämnt heller enligt Volvo. De hade testat att ha alla hjulen i luften, köra motorn med växeln i och se om servon verkade ojämnt. De hade också testat att köra bilen utan multiremmen på (alltså utan servo), men symptomen (orolig på vägen, drar till höger) var de samma.

Vill ogärna byta styrväxel bara för att konstatera att det inte hjälpte.
Senast redigerad av 2 berg07, redigerad totalt 0 gång.
#1405366
Erik Å skrev: sön 04 okt 2020, 09:35 Fräscha kulleder går trögt, slitna går att vicka och rotera utan minsta ansträngning :-)
Ok, så mitt problem är att jag har fräscha inre styrstagsleder som är tröga och gör att rotationen går vidare till styrväxeln/kuggväxeln som glappar lite grann. Jag vet inte hur jag ska felsöka vidare.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]