Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1403729
Du säger att bultarna kontrollerats; jag hoppas de menade muttrar för det finns inga bultar där. Jag vill fortfarande inte släppa grenröret. Hur som helst, se till att motorn är kall. Ställ dig sedan på höger sida av bilen och stick in huvudet under huven och be någon starta motorn. Nu bör du tydligt kunna höra missljudet för att kunna lokalisera varifrån det kommer. Ja, du kommer förmodligen att känna avgaslukt också. Som jag skrev tidigare så räcker det inte att eventuellt rycka i grenröret eller att med fingrar kolla muttrarna, utan det gäller att med hjälp av en böjd ringnyckel kontrollera huruvida muttrarna är lösa ... De kan sitta rätt bra och är svåra att vrida på med handkraft trots att de är lösa.

Så ja, jag hävdar fortfarande att det är lösa muttrar eller defekt packning (tror dock mer på lösa muttrar). Du ska inte köra alltför länge med detta för då riskerar du att blåsa packningen om den är hel (vilket jag tror) och då kan det bli dyrt.
#1403738
Stort tack igen!

Ska försöka på nytt och denna gång med hjälp utan verkstan. Blir bara så trött på dessa verkstäder som säger olika saker och åtgärdar saker men problemet är kvar.
#1403752
Ja, försök själv, det kommer att gå bra. Byta delar tills man träffar rätt är inte en smart felsökningsstrategi. Sen måste vi ha klart för oss att somiga verkstäder inte vill ha vissa jobb, speciellt om reparationerna är tidskrävande eller svåråtkomliga som exv i ditt fall, där det är lika trångt som det är jävligt att komma åt .... Återkom om du stöter på problem, så ska jag försöka hjälpa dig. Lycka till!

Här är en tråd med samma problem i vintras: viewtopic.php?p=1402519#p1402519
#1404622
Hej,
I helgen startade en vän min bil och jag försökte lokalisera ljudet. Det verkar komma från grenrören/värmeskyddet och det luktar avgaser där.
Har dock inte haft tid att ta av värmeskyddet för att ta en bild på muttrarna ska försöka med det i veckan.
#1404633
Då har du också lokaliserat "felet". Återkom om du stöter på problem, så ska jag försöka vägleda dig.
#1404694
Stort tack igen! Ska försöka att fota muttrarna vid tillfälle om jag får sen värmeplåten. När jag kastade ett öga på den ser den lite ”bucklig” ut och ser även att verkstan har satt dit en bricka mellan värmeplåten och muttern som håller den på plats. Kanske är bra att byta denna värmeplåt oxå?
#1404722
Bucklig värmesköld, säger du. Det tyder på att någon varit där och rotat tidigare. Tror inte du behöver köpa ny värmesköld, såvida den inte är alltför illa åtgången. Köp begagnat vid behov, blir billigare. Se till att ta många foton på muttrarna, de flesta blir dåliga pga dålig skärpa, fel vinkel osv och se upp med att inte tappa mobilen. När du demonterar värmeskölden får du känna dig fram; du ser nämligen bara en av fyra skruvar. De sitter två stycken med fjäder på sköldens övre vänstra sida (om du står framför bilen och tittar in i motorrummet). Se upp med fjädrarna.
#1408262
Hej,
Här kommer en uppdatering.
Har nu lämnat in bilen igen för kontroll på en MECA verkstad. Lämnade bilen över natten så att dom skulle får höra ljudet tydligt. Sa tydligt att dom skulle kolla hur grenröret satt fast samt själva värmeskyddet. Fick samtal idag att dom höll på att felsöka men misstänkte att det var problem med turbon. Kan turbon göra dessa ljud som jag beskrivit tidigare?
Låter för mig konstigt att det skulle vara turbon då den går ju hur bra som helst annars.. Men vad vet jag, är ju amatör när det gäller motorer (tyvärr)
#1408280
Nej, gubbana på MECA-verkstan i fråga pratar i nattmössan. Turbon är struntprat. Du ska kräva att de de kollar skruvarna på grenröret INTE KOLLA HURUVIDA GRENRÖRET SITTER FAST (jag har påpekat detta tidigare vid två tillfällen). Får du inte muttrarna kollade, lär du få leva med problemet. Grenröret kan sitta fast trots att 3-4 muttrar är lösa. Ta bilen från MECA och åk till en Volvoverstad och be dem kolla muttrarna, det blir billigast så. Felsöka utan att veta vad man bör felsöka är en dålig strategi. Jag har hjälpt en medlem här på forumet med detta tidigare som hade ett identiskt problem. Jag envisades med grenöret, men nej! Allt utom grenröret var möjlig orsak, hette det ... Till slut hittade de felet. Hör och häpna; det visade sig vara grenröret ...
#1408281
Tack igen! Det var det jag sa till dessa MECA gubbar. Om dom säger något om turbon imorgon tar jag bilen därifrån och lämnar in den på en Volvo verkstad och hoppas på bättre lycka där..
Återkommer när jag har en uppdatering

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]