Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DeaL
#1403557
Hur är det att köpa en bil som bara är momentum och har dom här mildhybridsmotorerna? Hur kan värdet tänkas vara om några år? Bara spekulationer förstås. Och någon som kört någon av dom litegrann och kan säga hur dom är att köra? Jämfört med T4/D4? Tacksam för alla tycken om dessa linor då jag aldrig hört talas om dom och har svårt att hitta bra tester på nätet om dom med
av DeaL
#1403579
fjohan82 skrev: ons 23 sep 2020, 19:50 Kollat denna testen? :-)

Ja den har jag hittat. Hade velat se liknande test på B3 också. Och även om folk har egna erfarenheter. Verkar skilja några hästar och kraft mellan B3 och B4. Sen finns dom tydligen med både bensin och diesel?
#1403584
DeaL skrev: ons 23 sep 2020, 19:53
fjohan82 skrev: ons 23 sep 2020, 19:50 Kollat denna testen? :-)

Ja den har jag hittat. Hade velat se liknande test på B3 också. Och även om folk har egna erfarenheter. Verkar skilja några hästar och kraft mellan B3 och B4. Sen finns dom tydligen med både bensin och diesel?
Stämmer, B4 mfl kan vara både bensin och diesel... Eller Biesel som jag kallar dom.
Korkat och upplagt för feltankningar med den benämningen för någon som inte är van, men det är en annan sak kanske...
De kunde ha hetat D4B och B4B, precis som T4F gjorde för att särskilja dem åt.
av Primus
#1403585
Då jag har sökt med ljus och lykta efter ägare och artiklar om mildhybridmotorerna så får man konstatera att det blir få napp. Jag har pratat med en(1) person som sa att han kört sin fars V60 B4 diesel en hel del, han har en V60 D4 själv. Personen är lite "virrig" men det han sa verkade stämma med de tester som finns. Mycket liten skillnad var det första, bästa med motorn var att start/stopp är smidigare. Han tycker att hans fars B4 är lite piggare än hans D4. Han säger att om han jämför bensinförbrukningen på sin och sin fars bilar är det i princip samma. Men det är två förare med olika körmönster så vad det står för är svårt att säga.

Testerna som jag läst säger väl samma. Det verkar som start/stopp blir smidigare, lite piggare i acc och något lägre förbrukning i framförallt stadstrafik. Ett par tester har luft fram att när man accelererar så skjuter elmotorn på lite när bilen växlar, vilket såklart är bra, särskilt om bilen vill växla ned först. Att då få en liten knuff är ju fint.
Tekniken med 48V mildhybrid finns ju hos flera tillverkare så det finns ingen anledning att vara orolig för dem. Om de gör något gör de motorerna lite bättre.
av DeaL
#1403596
Primus skrev: ons 23 sep 2020, 20:00 Då jag har sökt med ljus och lykta efter ägare och artiklar om mildhybridmotorerna så får man konstatera att det blir få napp. Jag har pratat med en(1) person som sa att han kört sin fars V60 B4 diesel en hel del, han har en V60 D4 själv. Personen är lite "virrig" men det han sa verkade stämma med de tester som finns. Mycket liten skillnad var det första, bästa med motorn var att start/stopp är smidigare. Han tycker att hans fars B4 är lite piggare än hans D4. Han säger att om han jämför bensinförbrukningen på sin och sin fars bilar är det i princip samma. Men det är två förare med olika körmönster så vad det står för är svårt att säga.

Testerna som jag läst säger väl samma. Det verkar som start/stopp blir smidigare, lite piggare i acc och något lägre förbrukning i framförallt stadstrafik. Ett par tester har luft fram att när man accelererar så skjuter elmotorn på lite när bilen växlar, vilket såklart är bra, särskilt om bilen vill växla ned först. Att då få en liten knuff är ju fint.
Tekniken med 48V mildhybrid finns ju hos flera tillverkare så det finns ingen anledning att vara orolig för dem. Om de gör något gör de motorerna lite bättre.
Tackar, intressant input. Kollade dock just min offert och insåg att det är en B3 jag fått pris på. 163hk och 265nm. Mot B4 som har 197hk och 420nm. Ganska så stor skillnad ändå. Kanske kan liknas med en T3 mot en T4.
av Primus
#1403600
Först får du skilja på bensin och diesel B-motorer. Siffrorna är sedan jämförbara med D och T. En B3 bensin motsvarar alltså en T3.
av III
#1404339
DeaL skrev: ons 23 sep 2020, 20:51
Primus skrev: ons 23 sep 2020, 20:00 Då jag har sökt med ljus och lykta efter ägare och artiklar om mildhybridmotorerna så får man konstatera att det blir få napp. Jag har pratat med en(1) person som sa att han kört sin fars V60 B4 diesel en hel del, han har en V60 D4 själv. Personen är lite "virrig" men det han sa verkade stämma med de tester som finns. Mycket liten skillnad var det första, bästa med motorn var att start/stopp är smidigare. Han tycker att hans fars B4 är lite piggare än hans D4. Han säger att om han jämför bensinförbrukningen på sin och sin fars bilar är det i princip samma. Men det är två förare med olika körmönster så vad det står för är svårt att säga.

Testerna som jag läst säger väl samma. Det verkar som start/stopp blir smidigare, lite piggare i acc och något lägre förbrukning i framförallt stadstrafik. Ett par tester har luft fram att när man accelererar så skjuter elmotorn på lite när bilen växlar, vilket såklart är bra, särskilt om bilen vill växla ned först. Att då få en liten knuff är ju fint.
Tekniken med 48V mildhybrid finns ju hos flera tillverkare så det finns ingen anledning att vara orolig för dem. Om de gör något gör de motorerna lite bättre.
Tackar, intressant input. Kollade dock just min offert och insåg att det är en B3 jag fått pris på. 163hk och 265nm. Mot B4 som har 197hk och 420nm. Ganska så stor skillnad ändå. Kanske kan liknas med en T3 mot en T4.
Jag är också intresserad av omdömen om skillnaden mellan b3 och b4 bensin. Verkar inte vara ute i någon omfattning ännu. B3 bensin har 265 nm och b4 bensin 300 nm enl. Volvos hemsida, inte allt för stor skillnad så vid vardaglig körning borde det inte vara så stor skillnad men vid acceleration så är det förvånansvärt stor skillnad, någon sekund har jag för mig jag läste. Likaså är maxvrid tillgänglig i lägre varvtal på b3 än b4. Gissningsvis likadan motor men annan programvara så effekten styrs ner mera på högre varvtal vilket ger större skillnad i acc efter som b3 borde tröttna mera vid varvande. Men detta är gissningar från min sida.
av DeaL
#1404342
Ja, kan vara svårt att märka tydliga skillnader mellan dessa om man bara provkör en bil hos ÅF. Och jag vet inte hur vanligt det är att man kan få prova både B3 och B4 bensin. Vad jag är nyfiken på är hur den reagerar om man ska accelerera när man ligger i 70 eller 100km/h t ex. Eller om det kommer en uppförsbacke på motorvägen, hur mycket eller ofta den behöver växla ner för att hålla sin hastighet eller för att återgå till sin hastighet om man använder farthållaren. Har ingen aning om det är skillnad mellan dessa 2 motorer när det häller sånt. Men hade varit intressant att veta. Skiljer det något i förbrukning och skatt?
S/V60 Polestar utan taklucka

En kompis har en -15 utan lucka. IMG_6207.jpg

Har en my24 V60, handbromsen känns som ett lo[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]