NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nyna
#1403093
Hej,
Min dotter har en C30 2007 (diesel). I helgen slutade fjärrnyckeln att fungera när hon skulle låsa bilen. Trodde att batteriet i nyckeln var slut, men icke. Vi har testat även reservnyckeln, men den funkar inte heller. Det går att starta bilen utan problem.
Sitter man inne i bilen går det att trycka på centrallåssknappen och alla dörrar och bakluckan låses utan problem, så det måste ha hänt nåt med själva "fjärrlåsningen".
Alla säkringar är hela och det finns inga felkoder.
Tips om vad som kan vara fel emottages tacksamt !
#1403094
Är felkoder utlästa med Volvos VIDA?
Dåligt startbatteri?
När detta blir dåligt på dessa bilar kan många konstiga och ologiska fel uppstå...
av nyna
#1403168
Har haft en dialog med Volvo här i stan och tydligen har de en "apparat" där de kan testa om sändaren i nyckeln lever eller ej.
På det sättet borde man väl iaf få veta om felet sitter i nyckeln eller i bilen (mottagaren).
#1403398
Har nu varit inne hos Volvo och fått konstaterat att nyckeln lever. De säger att det troligtvis är mottagaren i bilen som är defekt (VO 31419137).
Tydligen sitter den under innertaket så det måste ner för ett byte.
Volvo vill ha 4000 för kalaset och det känns ju tungt att slänga ut om det inte skulle vara mottagaren som är felet.
Finns det någon som kan tipsa om det på något sätt går att testa mottagaren ?
Någon som vet om det är svårt att demontera innertaket ?
#1403417
Begagnade ser ju inte så dyra ut (samma nummer verkar gå till fler modeller?), men om det bara är att plugga i en begagnad och "köra på" vet jag dock inte.. Kanske behövs mjukvara uppdateras?
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/31419137/
http://www.bildelsbasen.se/113-W710862.html

En ny ligger på runt 900:- om dessa priserna fortfarande stämmer...
https://www.volvopartswebstore.com/prod ... 19137.html
#1403597
Vilken typ av låssystem har du i bilen? Keyless eller "vanliga" där man måste trycka på fjärrkontrollen för att låsa upp? Det är nämligen stor skillnad på hur systemen är uppbyggda och mottagaren är placerad på olika ställen. Om du har det "vanliga" systemet sitter mottagarenheten (RRX) fastskruvad ovanpå kombiinstrumentet (DIM), den är tämligen enkel att byta. Om du har keyless sitter mycket riktigt mottagaren (RKE) under innertaket, dock tror jag inte du behöver plocka bort hela innertaket för att byta den då den ska sitta i vänster framkant.

Dubbelkolla vilket system du faktiskt har, majoriteten av alla P1-bilar borde ha det normala systemet. Är du helt säker på att din Volvoverkstad har alla hästar hemma? Det Artikelnummer du har angett passar inte till inte till V50/S40/C30/C70 bilarna utan V60 bilarna.

Rätt artikelnummer ska vara:
Normala systemet: 30710071 (RRX)
Keyless systemet: 30710387 (RKE)

Du fick möjligtvis inte någon specifikation vilken/vilka felkoder det var de läste ut? Min erfarenheter av märkesverkstäder är att de snarare byter komponenter tills de hittar felet istället för att felsöka det faktiska problemet på en gång.
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]