Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1281301
Tycker det är en mycket bra lösning. Vätskan hamnar där den ska och det går definitivt åt betydligt mindre spolarvätska.

För den som är rädd om vindrutan i övrigt rekommenderar jag behandling av rutan med Turtle rain Clear Vue eller motsvarande. Efter att rutan har behandlats med detta behöver inte torkarna användas lika mycket. :-)

Henry
Användarvisningsbild
av SRT
#1281302
Hade vindrutetorkare med spolning för ca 30 år sedan och tror jag på den tiden köpte dom på Biltema.Var ju ganska bra när vätskan följde torkarbladets rörelse.Fanns även en variant med dubbla blad där vätskan trycktes ut i ett rör längs hela torkarbladet för en jämnare fördelning.Men när nyhetens behag lagt sig så var det back to basic.
av Xanthopteryx
#1281328
Det som är riktigt skönt är att det alltid hamnar rätt, oavsett stillastående eller 110. Det tenderar ju annars alltid att vara en kompromiss:
Lagom höjd i långsam fart och för låg i hög fart, eller
För högt i långsam fart och lagom i hög fart.

Dessutom går det som många sagt knappt åt någon spolarvätska. 47 mil med mycket flitigt spolande en decemberdag och jag fick bara i 2 liter efter det...
av Wellaine
#1403313
Spolningen på vänster vindrutetorkare har lagt av på min v90. Höger fungerar som vanligt. Kan inte se något uppenbart fel. Nån som har tips på vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av svergie2
#1403330
Använder Volvo samma system som t.ex. Mercedes? Eller är det som typ citronen att det sitter ett vanligt spolarmunstycke fast på armen?

Mercas:


Skickat från min Galaxy S20+ via Tapatalk

av UN71
#1403355
Jag är inte imponerad. Min förra Audi A6 -2017 hade vanlig spolning men det känns som rutan blev mycket blötare innan torkarna börjar torka på den, än vad det blir på Volvon. Konceptet är ju smart, men helst skulle det spruta vatten en eller två sekunder innan torkarna börjar röra sig, och gärna MER vatten också.
av Xanthopteryx
#1403402
Wellaine skrev:Spolningen på vänster vindrutetorkare har lagt av på min v90. Höger fungerar som vanligt. Kan inte se något uppenbart fel. Nån som har tips på vad det kan vara?
Skräp i munstycket?
Hitta en slang att dra loss och blås/spola sedan rent från munstycket.
av barcusmrandt
#1405230
ansjo skrev: tor 15 nov 2018, 22:23 Funkar bra, men tycker rutan blivit väldigt repig efter torkarna fortare än någon av mina andra tidigare bilar...
Håller med! Kan det vara reklamation på det kanske?
av AndS
#1405249
På V90 ska man inte dutta till utan håll inne 1-2 sekunder så har du fullt med spolarvätska vid första svepet. Trycker du till snabbt, dvs duttar, så blir det dåligt med spolarvätska.
Så inget problemområde

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]