Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jjjost
#1403327
Lämnade precis in min XC60 2017 års modell. Vid inlämnandet visade det sig att blinkerglasen på båda backspeglarna var spruckna. Har inte varit emot med speglarna på något sätt. Finns inga märken på backspeglarna över huvud taget, bara plastglasen som är spruckna. Rimligt att dessa är spruckna efter 3 år och Bilia Jägersro vill ha 2500kr för att åtgärda det?
av dannesk
#1403341
Mina blinkersar på min my17 byttes på garantin då de var sprucka inom 2 år. Rätt vanligt och jag har sett flertalet XC60 med samma fel. De nya är iaf fortfarande hela efter 2år. Sprickorna kan bl.a. bero på produktfel eller att man tvättat med stark alkalisk avfettning m.m. jag tror mest på det förstnämnda.

Nya finns på typ Autodoc för runt 400kr/st och man byter dom på ca 5-10min.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1403383
Original kostar 4-500kr så det finns ingen anledning att köpa något annat anser jag.
av dannesk
#1403387
Ja, fast Volvos original spricker ju så det kanske är en anledning. Det är ju bara en enkel lamphållare med LED och TYC som Autodoc har motsvarar ju original i passform.

Art.nr är 31371878 och31371879, fanns t.o.m. från dryga 200kr/st.

https://www.autodoc.se/search?keyword=31371878

https://www.autodoc.se/search?keyword=31371879
Användarvisningsbild
av MartinS
#1403404
På min V60 MY13 finns det inga sprickor så det troliga är väl att det är yttre påverkan?!
av dannesk
#1403406
MartinS skrev:På min V60 MY13 finns det inga sprickor så det troliga är väl att det är yttre påverkan?!
Fast de har ju flera olika tillverkare under produktionsserien så alla behöver ju inte vara felande. Vet att det är andra komponenter som de haft problem med på de nyare faceliftade modellerna typ 2016/2017 så de äldre behöver inte ha samma fel.

Mina upptäckte jag var spruckna när bilen var ca1,5år och de hade identiska vertikala sprickor med samma avstånd (såg ut som stresssprickor i materialet) på båda blinkersarna och dessutom på glasytan som satt dold inne i spegeln. Killen på Volvo-verkstaden som bytte dom påpekade att han fått bytt många blinkersar på denna modell, sprickorna satt även inne i plastglaset och inte på ytan.
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]