Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1389799
Raka Rör har troligen rätt. En sugis behöver lite mottryck för att jobba optimalt, så att montera ett stuprör som avgassystem på en sugis blir inge bra :p
2.5" räcker gott och väl om man ser enbart till dimensionen. Det man ev. skulle kunna tjäna ett par nm på är att byta ut ljuddämparen till en som är lite(!) mindre restriktiv än orginal.
#1401097
Nu har jag kommit så långt att provkörningar gjorts.
Bilen är en 965:a, årsmodell 1993 med automatlåda och 2,9 l motorn.
Körningen gjordes på en asfalterad provsträcka, 485 m med ca 2 graders uppförsbacke.
Jag körde 20 km/ tim och när sträckan började gav jag fullgas och mätte sluthastigheten med GPS efter 485 m. (Hade naturligtvis med mig en "kartläsare"). Detta gav mer exakta värden än att ta en sluttid i sekunder.
Före modifieringen: 132 km/ tim
Modifiering med 2,5 " rostfritt avgassystem, sportkatalysator, extraktorgrenrör och sportfilter: 137 km/ tim
Lika ovan samt standardchip utbytt mot ett från Fekzen.se : 139 km/ tim
När jag justerade kamtiden (det finns denna möjlighet på standard kamremsskivorna) gav detta:
+ 5 grader: 134 km/ tim
- 5 grader: 135 km/ tim
d.v.s standardinställningen gav helt klart bästa resultatet.
Summering:
Förbättringen blev från 132 och till 139 km/ tim= 5,3 %. Låter kanske inte mycket, men mätt i meter är det en del.
Att tänka på är, att när jag gav fullgas, växlade lådan ner ”kickdown” och i den sekunden hände det inte mycket. Detta är ju dock lika vid varje provkörning, så jämförelsemässigt har det ingen betydelse.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1401240
Låter som att extraktorgrenrör och avgas gav lite men chippet är nog inom felmarginal. Dessa motorer går ju rätt bra till att börja med och Porsche var ju med och pillade på dessa. 204 hk på 2,9 l är ju inte illa på en sugmotor heller. De gamla MB 300TE hade ju 220 hk med 3.0l sexan från den tiden, men de varvade de 7000 rpm också.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#1403319
Runt 2000-2003 hade väl Peugeot's 3,0l V6 ungefär 210-220hk. Den "sista" årsmodellerna av 406:an. Den motorn hade väl VVT om jag inte minns fel. Det var över 10 år sedan som jag körde Peugeot och hade koll på dem.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen