- mån 21 sep 2020, 07:24
#1403118
Hej!
Min mors 940 1991 har haft problem med att den startar ok men sen efter några km så kan den bara dö och startar inte igen. Om hon laddar den över natten så går den något bättre och hon kan åka till affären och komma hem igen.
Jag misstänkte den gamla generatorn (original?) och mätte över batteriet och hade ca 12 V med tändning avstängd och ca 12 V även när den gick på tomgång.
Köpte ny generator på Biltema som skall passa hennes bil. Det satt en regulator i generatorn men jag har även köpt en som de rekommenderade till den bilmodellen (dock icke bytt utan först testat med den som satt i).
Nya generatorn ger inte nån laddning till batteriet utan ligger på 12 V eller strax under efter några minuter.
Mätte även mellan den grova anslutningskabeln vid generatorn (hette det B+?) och till jord och det blev typ 11.8 V.
Nu står jag här (eller sitter egentligen :)) och funderar på nästa steg...?
Nån som har nån ide? Kabelbrott, säkring, relä eller annat?
MVH
Jimmy
Min mors 940 1991 har haft problem med att den startar ok men sen efter några km så kan den bara dö och startar inte igen. Om hon laddar den över natten så går den något bättre och hon kan åka till affären och komma hem igen.
Jag misstänkte den gamla generatorn (original?) och mätte över batteriet och hade ca 12 V med tändning avstängd och ca 12 V även när den gick på tomgång.
Köpte ny generator på Biltema som skall passa hennes bil. Det satt en regulator i generatorn men jag har även köpt en som de rekommenderade till den bilmodellen (dock icke bytt utan först testat med den som satt i).
Nya generatorn ger inte nån laddning till batteriet utan ligger på 12 V eller strax under efter några minuter.
Mätte även mellan den grova anslutningskabeln vid generatorn (hette det B+?) och till jord och det blev typ 11.8 V.
Nu står jag här (eller sitter egentligen :)) och funderar på nästa steg...?
Nån som har nån ide? Kabelbrott, säkring, relä eller annat?
MVH
Jimmy