Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JimmyBsson
#1403118
Hej!
Min mors 940 1991 har haft problem med att den startar ok men sen efter några km så kan den bara dö och startar inte igen. Om hon laddar den över natten så går den något bättre och hon kan åka till affären och komma hem igen. :-)
Jag misstänkte den gamla generatorn (original?) och mätte över batteriet och hade ca 12 V med tändning avstängd och ca 12 V även när den gick på tomgång.
Köpte ny generator på Biltema som skall passa hennes bil. Det satt en regulator i generatorn men jag har även köpt en som de rekommenderade till den bilmodellen (dock icke bytt utan först testat med den som satt i).
Nya generatorn ger inte nån laddning till batteriet utan ligger på 12 V eller strax under efter några minuter.
Mätte även mellan den grova anslutningskabeln vid generatorn (hette det B+?) och till jord och det blev typ 11.8 V.
Nu står jag här (eller sitter egentligen :)) och funderar på nästa steg...?
Nån som har nån ide? Kabelbrott, säkring, relä eller annat? :-/
MVH
Jimmy
av JimmyBsson
#1403129
Hej!
Tack då vet jag vad jag har att undersöka.
Det där med laddningslampa, tolkar jag det rätt att om en lampa är trasig så laddar inte generatorn? Lampa som sitter i instrumentpanelen? Inte så lätt att byta kanske?
Jimmy
Användarvisningsbild
av lennarte
#1403130
Kolla så laddnings/batteri lampan i instrumentet lyser med tändning på. Om den inte lyser, ta loss den tunna röda kabeln från generatorn och håll mot jord. Lyser den då är felet i generatorn, lyser den inte är felet innan generatorn (lampan?)
av JimmyBsson
#1403233
Nu blir det lite mer komplicerat dock....jag glömde nämna att moderns bil sedan flera år har en ändring gjord då hennes tändningslås krånglade så att startmotorn slutade att fungera/gick sönder/byttes. För att slippa framtida problem så sattes då in en knapp som man startar med istället för att vrida om nyckeln den sista biten.
Kollade nu och ingen laddningslampa tänds när jag vrider till sista läget innan man trycker på knappen för start.
Så nu vet jag inte om jag kan kolla lampans status???
Användarvisningsbild
av frasse4
#1403238
Ja då ska laddlampan tändas tillsammans med exempelvis oljetryckslampan.
av Falconblå
#1403274
Annars kan du dra in kablar feån generatorn in till hytten och löda fast en 5Watts glödlampa , så gjorde vi på min gamla 244-1985 som inte ladda p.ga lampan i instrumentet var defekt

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]