Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SubMarine
#1402760
Sitter det rätt LMM monterad i bilen? I och med att det saknas laddtrycksgivare (MAP) på Motronic 4.4 så antar jag att laddtrycket regleras genom att styrenheten tittar på luftmassan in i motorn via LMM. Är det då fel LMM så kan ju motorn tro att den får rätt luftmassa in fast det riktiga värdet avviker från det uppmätta. Skulle även kunna förklara varför bilen luktar illa. Dock borde ju lambdaregleringen slå i taket ifall värdena är fel vid låg- och mellanlast.

För att utesluta att turbon inte klarar att ladda rent mekaniskt kan du sätta laddtrycksstyrningen ur spel men då måste du köra extremt försiktigt så att du inte kröker vevstakar eller hamnar utanför kalibreringen för bränslesystemet (går magert).
Användarvisningsbild
av Derradukee
#1403101
Trycktestade idag, hörde att det pös fram vid intercoolern så tog av slangarna och trycktestade bara den för att se om det verkligen kom därifrån och det läkte som en såll på undersidan av intercoolern, var som ett litet hål och såg ut som att det suttit något där med någon bricka förr? Plasten runt om hålet var mycket finare än resten av underdelen. Hur som helst så skruvade jag i en liten fingängad skruv där med bricka, och trycktestade igen. Helt tätt (körde 1bar). Plockade ihop allt och test körde en snabbis (klockan blev mycket) och då laddade den iallafall 0.7 på 1:an och 2:an också. Men inte 0.8 tyvärr. Ska testköra lite mer i veckan och kolla, samt trycktesta hela systemet återigen för att se så det inte var något annat. Funderar på att bygga en "rökmaskin" för att röktesta istället men det får bli någon helg frammåt.

Tack så mycket för informationen och hjälpen änsålänge :-D
av SubMarine
#1403109
Det finns ett litet dräneringshål på undersidan av intercoolern från fabrik. Hålet är någon millimeter i diameter om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
av Derradukee
#1403138
Misstänkte att det kunde vart något typ av dräneringshål men det är väll inte meningen att det ska vara öppet rakt ut? Hurdan ser "pluggen" ut som ska sitta där orginal? Nu är det iallafall en skruv där :P
Användarvisningsbild
av Derradukee
#1403167
Så det ska läcka luft där? Vad är det då för mening att trycktesta system och röktesta om det ska vara hål där. En kompis S80 har dåfasen inget hål i intercoolern? Det är ju 3mm hål ca. Ska väll vara helt slutet, annars blir det ju inget tryck i systemet? Blir riktigt förvirrad nu :-o
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1403235
Under laddtryck blir det en stående våg vid hålet vilket innebär att läckaget blir väldigt litet. Och ett sånt hål är det i intercoolern på 850 / X70 1:a generationen. På nyare modeller så sitter anslutningarna på ett annat sätt som gör att dem inte blir lika känsliga för olja / vattensamlingar och behovet av hålet finns således inte.
S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare […]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]