Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robomat
#1403222
Robomat skrev: mån 14 sep 2020, 10:28 Hej, jag var inne med min V70 D3 2016 -12 000 mil på den här justeringen av EGR kylning och avluftning. Allt frid o fröjd men fyra dagar och ca 4 mil senare tändes check engine och Försämrad motorprestanda. Bilen gick dock precis som vanligt. Bilen har nu stått över helgen och jag ringde pst direkt på måndagen, jag kunde komma förbi så skulle de kolla koder. När jag startar bilen för att åka till verkstaden så lyser inte koden längre... Bra men samtidigt lite oroväckande. Jag skulle dock komma in om det uppstår igen, enligt meken så blåser de rent någon givare i samband med ombyggnad av kylning, denna givare kunde då "ta stryk" sade han? Otroligt tråkigt att dessa vea motorer verkar vara riktiga problembarn, jag har haft 945 -91, V70 2001 och V70 2010 FT men denna D3 är nog sista Volvon för min del :(
Uppdaterar.. Försämrad motorprestanda tändes igen nu på söndag en vecka senare. Skulle åka till Bilia för att kolla det på måndag, varningen släckt igen. Åkte ändå till Bilia och de kollade felkod och sa att det var fel på givaren (som tydligen kunde få problem eft åtgärden för EGR). Volvo bytte givare och jag behövde inte betala för detta.
Användarvisningsbild
av laser2
#1408298
Idag fick jag två återkallelser, R10025 avluftningsslang och R10029 bälteslås.
Gjorde R29947 i februari och har inte upplevt några problem, hoppas inte byte av slang skapar något problem, verkar inte helt riskfritt...
Till R10029 finds inte reservdelar förrän i slutet av november...

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

#1408307
Får man nån form av straff om man struntar i kylarslangsgrejen? Min har fått egrgrejen åtgärdad och bilen har rullat 500 mil sedan dess utan att kylarnivån sjunkit eller nått annat problem. Min livserfarenhet säger ”rör inte det som fungerar”. Samtidigt innebär sånt här ytterligare ledigt från jobbet osv. Kan man inte be dom lösa det vid nästa gång bilen är på service? Eller kommer Volvo skicka ut nån remote-engine-turn-off via VOC om man inte agerar enligt deras arga brev?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1408309
Fick åtgärdat de två "slanguppdateringarna" förra veckan utan missöden såhär långt. "Peppar, peppar, tvi, tvii..."
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1408310
Har kört 2100 mil sen R29947 och 400 mil sen R10025, inga konstigheter alls.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1408311
Tompamannen skrev: tis 20 okt 2020, 21:59 Får man nån form av straff om man struntar i kylarslangsgrejen? Min har fått egrgrejen åtgärdad och bilen har rullat 500 mil sedan dess utan att kylarnivån sjunkit eller nått annat problem. Min livserfarenhet säger ”rör inte det som fungerar”. Samtidigt innebär sånt här ytterligare ledigt från jobbet osv. Kan man inte be dom lösa det vid nästa gång bilen är på service? Eller kommer Volvo skicka ut nån remote-engine-turn-off via VOC om man inte agerar enligt deras arga brev?
Den senaste "slangen" är ju "bara" för att få till en vettig avluftning på systemet. Har man ett korrekt avluftat och fungerande kylsystem så borde det vara lugnt att vänta ett tag med uppdateringen kan jag tycka och tro.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1408384
Jag fick en ny återkallelse igår, R29997 fix med mjukvara och kylkrets för EGR. Något är inte som det ska. Bilen luktar bra illa när motorn kallstartas. Lukten kommer in i kupén. Ändrören blir väldigt sotiga. Alla andra Volvodieslar som jag har haft (3st) har haft rena ändrör. Bilen går bra och inga varningslamor lyser.
R10029 bälteslåset återkallelsen väntar oxå.
#1409806
Tompamannen skrev:Samtidigt innebär sånt här ytterligare ledigt från jobbet osv.
Man ska ha det som jag har det. Volvoverkstaden ligger på granntomten där jag jobbar. :-)
#1410334
Fick bytt slangen till kylsystemet i veckan, tog inte många minuter, gjordes medan jag väntade. Gick väldigt lätt att få tid på Bilia i Gbg, förvånande lätt. Bokade tid på helgen och fick tid på tisdagen. Ofta brukar man få vänta flera veckor.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]