Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KarlE
#1403160
Jag kan höra ett irriterande skallrande ljud från interiörens högra sida.
Verkar komma från B- eller C stolpen. Kanske från fram eller bakdörren.
Någon som känner igen det?

Låter nästan identiskt med alla missljud jag hade från min förra S60.
#1403213
På min förra V90 hade jag ett missljud som jag uppfattade komma från trakten av högra C-stoplen. Rejmes stoppade in dämpmaterial i infästningen för lastförskjutningsskyddet vilket bättrade läget även om det inte försvann. På min nuvarande V60CC har jag ett irriterande dallrande som upplevs komma från B-stolpen på passagerarsidan men som i verkligheten kommer ifrån främre passagerardörren. Det uppstår redan vid måttliga vibrationer från vägbanan och/eller från ljudsystemet. Dallret ökar vid högersväng (när innerdörren separerar från ytterdörren) och försvinner vid vänstersväng (när innerdörren trycks emot ytterdörren) eller bara genom att man lägger en hand på dörrsidan (vilket jag knappt lyckas med i en V60 så det är väl inte helt enkelt i en V90).
#1403265
Tyvärr har jag inte haft möjlighet att åka med någon annan. Jag försöker att lyssna från förarsätet, vilket inte är det lättaste. :bored:
Xanthopteryx skrev:Har du lyssnat från passagerarsidan också? Det är lätt att missa var ljud kommer ifrån så lyssna från, ja, helst samtliga platser i bilen, och flytta runt öronen så du verkligen kan pejla in källan.
#1403266
Kan ta ett exempel på hur svårt det kan vara:
Hade för ett tag sedan något störigt rasslande/skallrande.
Kom solklart typ från höger, antingen upp i taket vid lampor och knappar eller eventuellt instrumentbrädan vid passagerarsidan, men mest troligt i taket i mitten där vid backspegeln.
Jag lyssnade som en tok när jag körde - det hördes ju bara vid vissa vägbeläggningar.
Höll på att bli tokig. Dagarna gick, men trots petande, bankande et.c. fick jag inte bukt på det.

Till slut så!!!
Ovanför mitt huvud, där grabbräcket sitter, har jag satt en solglasögonhållare (Volvo original) som ersättare till handtaget.
Däri låg såklart mina solglasögon.
Och skalmarna rasslade mot varandra.......
Petade lite på skalmarna där den låg i hållaren och - tyst.

Men jag var 100% säker på att det kom från höger i bilen sett till förarpositionen!
#1403280
Haha! Så det kan bli.
Ja det är så satans irriterande. :-(
Xanthopteryx skrev:Kan ta ett exempel på hur svårt det kan vara:
Hade för ett tag sedan något störigt rasslande/skallrande.
Kom solklart typ från höger, antingen upp i taket vid lampor och knappar eller eventuellt instrumentbrädan vid passagerarsidan, men mest troligt i taket i mitten där vid backspegeln.
Jag lyssnade som en tok när jag körde - det hördes ju bara vid vissa vägbeläggningar.
Höll på att bli tokig. Dagarna gick, men trots petande, bankande et.c. fick jag inte bukt på det.

Till slut så!!!
Ovanför mitt huvud, där grabbräcket sitter, har jag satt en solglasögonhållare (Volvo original) som ersättare till handtaget.
Däri låg såklart mina solglasögon.
Och skalmarna rasslade mot varandra.......
Petade lite på skalmarna där den låg i hållaren och - tyst.

Men jag var 100% säker på att det kom från höger i bilen sett till förarpositionen!
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]