Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1402992
Har den fastnat i recirkulation?
Då immar rutorna igen.

Är kupeluftfiltret blött av regnvatten?
Eller helt tätt av skit?
Testa utan en stund.

Regnar det in i bilen?

Med tanke på hur elementet sitter så ligger det då inte glykol och skvalpar i något luftrör. Det rinner ut neråt och hamnar på golvet.
Lite kladd som följt med luften kanske, men det måste det ha varit i den jag hade förr också, men den immade inte efter bytet.

Man måste lyfta golbmattan OCH plåten därunder och kolla efter regnvatten/kylvätska. Textilmattan ligger inte på golvplåten som är själva underredet. Det är en distans om kanske en/två centimeter eller så. Minns inte så exakt.
Användarvisningsbild
av CabBO
#1403024
Har haft bilen stående med kupévärmare på och skall ta bort den ikväll. Recirkulationen skall jag kolla om den hängt sig i ett läge. Kupéfilter är bytt och det som satt där var torrt, men väldigt gammalt. När mattorna revs upp för koll av läckage från värmepaket så var det torrt på båda sidorna på golvet. Det luktar inget illa. Frän smak när jag drog med fingret, men vet inte om det kom från rengöringen. Imman kom dit även fast motorn och fläkt var av. Körde med taket nere igår, men imman försvann inte. Är som en typ av fet hinna på insidan.
Användarvisningsbild
av CabBO
#1403058
Nu hade bilen stått i nästan 23 timmar med kupévärmare på och det var väldigt varmt i bilen. Vindrutan var väldigt fet att torka av, men det gick bra. Recirkulation stod ok. Startade bilen och det kom ingen fet imma längre. Körde en långstund med bilen och med ACC av och på och det kom ingen fet imma. Det måste ha varit någon/några glykolrester någonstans i bilen som gjort denna feta imma. Bilen är torr och nu hoppas jag inte detta skall komma tillbaka. Står med kupévärmare på i natt med.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1403190
När du kör med bilen nästa gång, kör den varm och kör lite "hårt" en stund. Då när kylvattnet blir lite extra varmt kan det börja läcka.
Användarvisningsbild
av CabBO
#1403196
Tack. Skall tänka på det. Förhoppningsvis med nytt värmepaket så har jag läckage mm bakom mig nu :)
Volvo v60 2022 plåtskada

Hade det varit min bil hade jag inte varit nö[…]

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]