NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MarcusGen
#1402384
Jag delade bara med mig av hur man gör med glödstift på en diesel. De sitter ofta som berget och går lätt av. Varmkörde motorn, skruvade ur två stycken utan problem, det tredje gnisslade lite då motorn hade hunnit bli kall (det var i vintras). Körde med värmepicka tills det gick bra och sedan varmkörde jag inför det fjärde igen som följde med ut utan problem.
av foto65
#1402836
Hej

Fick äntligen loss skiten idag, blandade ATF och Aceton och värmde upp blandningen, hällde i och lät det stå en halvtimme. Sakta men säkert kom stiftet upp
gjorde rent och det nya gick i utan bekymmer. Tack för all hjälp och det gamla stiftet var INTE vackert :-/
IMG_20200919_105708.jpg
IMG_20200919_105708.jpg (110.71 KiB) Visad 396 gånger
#1402849
Gängorna såg bra ut faktiskt, det var inga bekymmer med det nya stiftet. Varför det gamla ser ut som så vet jag inte, har ju haft massa krångel sen jag köpte bilen bla med för mager blandning, fel på bränsletryck givare mm, allt det är fixat och motorn går bra nu. Peppar peppar.
Användarvisningsbild
av HCP
#1402860
Kikar man nära på gängorna ser de bara marginellt slitna ut i botten, mest skräp i dem som får de att se knepiga ut.
Jag testade förstora och dra en rät linje efter topparna på gängen så ser man att alla utom en, möjligen två snitt är i nivå med varandra, de är bara skräp mellan.

Man kan ju undra vad det är däremot, men det kan nog höra ihop med dina tidigare problem.
Bild nedan
soot.png
soot.png (319.86 KiB) Visad 370 gånger

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]