Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Love
#1402408
Tjena har en volvo 960 1991 med b230ft som ibland ej vill varva när man gasar och är oftast väldigt ojämn tomgång. Ibland går den helt normalt men för att sedan bara lägga av efter nån mil. När man försöker starta den då så bara tuggar den.
Enda felkoden jag får är på lmm men vart ingen skillnad när jag bytte den. Testade även att byta tändkablar, ingen skillnad

Är nybytt bosch pump under bilen och ny lambdasond.
av Donaldduc
#1402432
Får du några felkoder nu då? Rimligtvis borde du få felkod om bilen går så dåligt och ibland stannar .Har du gjort någon felsökning när den inte startar, dvs får den soppa då? Har du gnista? ETC?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1402442
Är det original med en B230 motor? I annat fall kan det vara en taskig kabedragning någonstans. Normalt har ju 960 annars Motronic insprutning. FT har ju annars LH insprutning och EZK tändning, Motronic har ju tänd och bränsle i samma box så det skiljer en hel del
Användarvisningsbild
av lennarte
#1402552
Det är kanske inte LMM som är felet? Vilken felkod får du? Alla felkoder finns kvar tills du manuellt raderar dom. Den kan lagra 3 olika felkoder i varje "hål. Radera alla felkoder. Inga felkoder "sätts" om du inte har kört varm motorn.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1402593
Love skrev:det jag gjorde var att sätta av och på minus polen samt dra i och ur luftmassemätaren?
Det du gjorde genom att lyfta av av batterikabeln var att nollställa felkoderna.
Kan vara något glappkontakt i kontaktstycket, kanske. Kolla felkoder lita då ock då, det är inte alla felkoder som tänder lampan. Men rycker du ut kontaktstycket till LMM-en så tänds lampan om motorn är varm och går på tomgång
Vilken felkod hade du? Lite nyfiken bara...

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]