Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SundanceKid
#1402357
Kurtti skrev:Har bockat för att den ska komma ihåg inställningar för regnsensorn men den avaktiverar iaf. Nä nog byter jag bort den här kines bilen.
Är inget fel på att den ägs av kineser, allt utvecklas i Torslanda. Det är en svensk bil. Jag håller Volvo högt numera. Jag jämför med bilar jag haft och har.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1402383
Den jämförelsen haltar ju lite eftersom utvecklingen fortfarande sker i Tyskland. Att säga att Volvo är kinesiskt är väl snarare som att säga att Lambo, RR, Mini, Ducati m.fl är tyskt.
av SundanceKid
#1402389
Pellejönsen skrev:@SundanceKid betyder det då att Audi Q5 som då byggs i Mexiko är från Mexiko? :)
Nä jag anser volvos nuvarande bilar som byggs utomlands är svenska också. Q5:an ser jag som tysk och Lamborghini ser jag som italienskt.
av Primus
#1402390
Efter att beställt bil under hösten har jag testat och klämt på några av dessa märken som figurerar i denna tråd. Dessutom har min bästa kompis haft tre nya Audi på rad, just nu Q5, förra en A6 Allroad, en annan kompis har BMW samt några bekanta som liksom jag som blandat Volvo och VW beroende på olika bilavtal på jobbet. BMW, Audi och MB är ett snäpp upp. Men de kostar mer. Så vad gäller detaljkvalitet, chassi, ljudvolym och motorer ligger de före Volvo, men Volvo står sig bra för sitt pris tycker jag. Sedan kan jag inte bedöma hur mycket återkallelser eller strul det varit på de olika märkena. En(1) bekant med BMW hade den inne flera gånger vet jag. Det var både återkallelse och strul. Så jag tycker man gör det för lätt för sig när man klagar på Volvo utan att ta med prisnivåerna.
av SundanceKid
#1402397
Många ggr har jag valt Audi framför Volvo för att jag fått bättre pris på dessa. Volvo har höjt både pris och kvalitet. Däremot är det synd att Volvo inte har några dyra bilar att erbjuda sina köpare.
av Primus
#1402402
SundanceKid skrev: ons 16 sep 2020, 16:31 Många ggr har jag valt Audi framför Volvo för att jag fått bättre pris på dessa. Volvo har höjt både pris och kvalitet. Däremot är det synd att Volvo inte har några dyra bilar att erbjuda sina köpare.
Har de verkligen varit jämbördiga i modell, motor och utrustning? Isåfall har du fått bra priser, eller jag dåliga... Alltid tyckt att BMW och Audi(för att inte prata om MB) sticker i pris när man adderar tillval/utrustning. Byggde snabbt en Q5 som påminner om en XC60 B4 Diesel. Audi kostar då 600’. Min XC60 B5 Bensin med ungefär samma utrustning kostade 450’. Säg att de inte riktigt är jämförbara och räkna upp Volvon med 50’ så skiljer det ändå 100’. Och det är ofta där jag hamnat när jag jämfört i skarpa lägen. Jag har alltid upplevt Audi och BMW minst 80’ dyrare. Men det innebär ju inte att du inte fått andra priser. Men om du har tid får du gärna bygga två likvärdiga bilar och visa här. Har du rätt blir jag sur för att jag inte köpte en Audi.. :-D
av SundanceKid
#1402446
Primus skrev:
SundanceKid skrev: ons 16 sep 2020, 16:31 Många ggr har jag valt Audi framför Volvo för att jag fått bättre pris på dessa. Volvo har höjt både pris och kvalitet. Däremot är det synd att Volvo inte har några dyra bilar att erbjuda sina köpare.
Har de verkligen varit jämbördiga i modell, motor och utrustning? Isåfall har du fått bra priser, eller jag dåliga... Alltid tyckt att BMW och Audi(för att inte prata om MB) sticker i pris när man adderar tillval/utrustning. Byggde snabbt en Q5 som påminner om en XC60 B4 Diesel. Audi kostar då 600’. Min XC60 B5 Bensin med ungefär samma utrustning kostade 450’. Säg att de inte riktigt är jämförbara och räkna upp Volvon med 50’ så skiljer det ändå 100’. Och det är ofta där jag hamnat när jag jämfört i skarpa lägen. Jag har alltid upplevt Audi och BMW minst 80’ dyrare. Men det innebär ju inte att du inte fått andra priser. Men om du har tid får du gärna bygga två likvärdiga bilar och visa här. Har du rätt blir jag sur för att jag inte köpte en Audi.. :-D
Jag har jämfört efter rabatter på bilarna. På Audi har jag alltid fått strax över 20%, säljarna har t.o.m prutat på väg in till kontoret.

Skickat från min Oneplus Nord

av III
#1402489
Kurtti skrev: ons 16 sep 2020, 08:51 Inte ens regnsensorn lagras när man släcker bilen, måste aktiveras efter varenda start, måste vara en idiot som byggt dom här bilarna ?
Men det finns en anledning, vinter. För att inte starta med torkarna fastfrusna. Jag tycker det är genialt i sin enkelhet. Åkt tysk hyrbil med funktionen att de startade fastfrusna.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1402503
Kurtti skrev: ons 16 sep 2020, 13:28 Har bockat för att den ska komma ihåg inställningar för regnsensorn men den avaktiverar iaf. Nä nog byter jag bort den här kines bilen.
Har du låst profil?
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]