Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1402265
Hej!
Jag får felkoden P0172 (system för bränslerikt (bank1)), På min volvo v70 GLT 98. Ibland när jag nollställer felkoderna kan jag köra flera mil innan motorlampan tänds igen och ibland tänds den bara efter någon kilometer.
Vad är felet tror ni?
#1402325
LMM, luftfilter, spridare, bränsletrycket, dåliga tänddelar, kanske tät vehisventilation.

Avgasläckage före kat KANSKE. Brukar ge motsatta, dvs för magert.

Och, ISO felkoder utlästa ur så tidiga Motoronic som 98 brukar inte vara så bokstavliga.

Så ser över efter vakuum/läckage också, även om det oftast ger varning om för magert.
#1402330
MickeM skrev:Avgasläckage före kat KANSKE. Brukar ge motsatta, dvs för magert.
Trodde det vart fetare blandning då eftersom lambdan sitter före kat och att lamdan då fetar på?.
Iaf sitter lamdan där på min 10v 144 hk.
#1402368
gubbstrutt skrev:Trodde det vart fetare blandning då eftersom lambdan sitter före kat och att lamdan då fetar på?.
Iaf sitter lamdan där på min 10v 144 hk.
Den faktiska blandningen blir fetare, ja, men sonden känner av det som att bilen går magert(det är ju därför den pumpar in mer bränsle), och således kommer felkoden säga att bilen går magert.
#1402415
Kommer det in luft som EJ är uppmätt av LMM blir det för lite bränsle mot luft.
Då reagerar lamdasonden på det och fetar på till den är nöjd, ELLER att den når sin maxparameter vad den tillåts feta på, och då sätts felkod på för MAGER blandning. (Eftersom sonden måste öka)

Motorn går dock med RÄTT blandning, för det har sonden sett till.

Felkod på för rikt så tycker lamdasonden det är för lite luft mot vad LMM har mätt upp.
Även MAP och temperatursensorns input är
viktig Ang syremängd. (Syrehalt)

Fel på LMM är faktiskt ovanligt, om man inte joxat med öppna luftfilter, tex.
Men, visst kan det hända ändå....

Att lamdasonden mäter fel är också riktigt ovanligt. Och då oftast tokfel så bilen går i nödläge. Sonderna byts oftast för att uppvärmningen i den är sönder.

Lamdasond = syresensor
#1402499
MickeM skrev: ons 16 sep 2020, 17:16 Kommer det in luft som EJ är uppmätt av LMM blir det för lite bränsle mot luft.
Då reagerar lamdasonden på det och fetar på till den är nöjd, ELLER att den når sin maxparameter vad den tillåts feta på, och då sätts felkod på för MAGER blandning. (Eftersom sonden måste öka)

Motorn går dock med RÄTT blandning, för det har sonden sett till.

Felkod på för rikt så tycker lamdasonden det är för lite luft mot vad LMM har mätt upp.
Även MAP och temperatursensorns input är
viktig Ang syremängd. (Syrehalt)

Fel på LMM är faktiskt ovanligt, om man inte joxat med öppna luftfilter, tex.
Men, visst kan det hända ändå....

Att lamdasonden mäter fel är också riktigt ovanligt. Och då oftast tokfel så bilen går i nödläge. Sonderna byts oftast för att uppvärmningen i den är sönder.

Lamdasond = syresensor
Tillägg:
Kommer syre in på avgassidan före sond, kommer motorn gå för rikt, men ändå felkod på för magret. (För mycket syre)

Och, jag säger det igen:
Felkoder i ISOformat utlästa med generisk scanner ur en så tidig Motoronic blir inte pålitliga!
Dom håller sig nog i "rätt område", men inte nödvändigtvis bokstavligen rätt.
#1402577
gubbstrutt skrev: tor 17 sep 2020, 12:26 Ok tackar Lucifer o Micke M nu sa inte jag lägga mig i mer här.
Jo, fortsätt och lägg dig i "gubbstrutt".
Du har ofta värdefulla tips!

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]