Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1402062
När jag startade bilen idag och skulle köra ur parkeringsfick så bara dog bilen, när jag försökte starta om utan att ta ut nyckeln så ville den inte starta utan bara spann. När jag tog ut nyckeln och släppte handbromsen (elektrisk) så fungerade det och den gula DSTC lampan släcktes och felmeddelandet var borta. Någonting jag bör in till verkstad med eller?

Kört ca 20 min efter det och allting ser ut att fungera som normalt. Dock har jag ett litet oljud från motorhuven som jag inte har någon aning om vad det kan vara. Någon mer kunnig som har någon aning? (se video i länk nedan)

https://streamable.com/o09ctk


Tack på förhand för all hjälp!
#1402380
Tack för ditt svar!

Det "intressanta" här är att jag nu efter att inte ha kört bilen på 2 dagar var ute en runda på 40 minuter och varken när bilen startades eller vid ett senare tillfälle var det något ljud. Har inte så stor kunskap kring bilar, men styrservooljan bör jag nog kunna finna ut av om det är den som är boven i det hela.

Dock så skall jag byta kamrem och vattenpump inom 1-2 månader då tiden är inne. Har fått pris på 10.000:- för bytet ink delar. Låter helt galet i mitt huvud, är det innanför eller helt åt h*te?

Pratade precis med Mekonomen 16 k :-o :-/ :crying:
#1402385
Ja det låter dyrt, delarna kostar under 2000 kr men det är lite knepigt att montera då motorfästet måste lossas annars är det bara att vara mycket noggrann och skruva. Min V70 -10 har snart gått 26000 mil och hitintills har jag undvikit verkstäder. Byta kamrem och partikelfilter går att göra själv.
#1402387
Partikelfiltret blev jag tvungen att byta i kroatien i sommar då bilen blev helt täppt och kunde inte komma mig hem 10.000 kostade det :devil:.

Sen har jag inte heller kunskap för att göra denna typ utav ingrepp på egen hand heller så det är lite surt. Jag har kikat på internet och delarna kostar som du säger under 2000 vilket är jävligt surt att få 10 -16 k i trynet.

Du bor möjligtvis inte längs västkusten och har lust att tjäna lite extra pengar? :-D
Rekommendation Generator V50 2.0 D

Säkerställ bara att anslutningen till re[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]

Har tagit felkoder i hål 2 nu på dosan[…]