Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av belito
#1398154
Tack för er feedback och kalkyler. Hur upplever ni att fyrhjulsdriften / bakhjulsdriften / framhjulsdriften är? Vi vill helst bara använda fyrhjulsdriften eftersom vi bor i ett kallt klimat
Användarvisningsbild
av hållundan
#1402171
Ni som kör V60 TE/Recharge, eller plug-in över huvud taget, misstänker att frågan är ställd 100 gånger i forumet, men vilken är den "optimala" inställningen för att balansera förbrukning (el och soppa)? Hur långt är ett snöre osv, men ponera att man inte har tillgång till laddning, allt för mycket och för ofta. Är det hybridläge som gäller, med broms-generering (hur mycket laddar den där, egentligen?)?

Kan man aktivt välja när man vill att den ska gå på el och bensin? Alltså sätta en hastighet själv e.g. 100km/h att den alltid ska gå över på förbränningsmotor?

Alla dessa frågor lär väl besvaras när man har bilen (kör just nu en lånebil, ett dygn, innan jag bestämmer mig för order), men vore kul att veta.
av SemiImbecille
#1402174
Inte fått bilen än men kört lite andra hybrider får se om min tolkning stämmer :) (tror Volvo gör samma rekommendation)
Få bra bränsleekonomi på en hybrid förutsätter nästan att man kan ladda så ofta som möjligt...

Har du räckvidd på el så du kommer till nästa laddplats, kör på pure.
Har du längre att åka än räckvidden på el (över 4-5mil) och du har Navigation Pro lägg in dit mål där så optimerar bilen själv efter hastighet/trafik och höjdskillnader.
Åker du till och från jobbet t.ex. och kan inte ladda där så lägg in jobbet som delmål och hemmet som slutmål.

Skulle tippa det är bäst annars kör man slut på elen och du kommer få högre sammanlagd förbrukning i slutändan.
Det kommer vara mitt utgångsläge när man får bilen leverad om några veckor iaf..

Var rätt imponerad av T6:an när jag provkörde ändå, hade 6km räckvidd på el och körde 120km blandat motorväg/landsväg/lite i stan och hade en snittförbrukning på under 0,6 i hybridläge. Även att batteriet är slut så stängs motorn av i t.ex. nedförsbackar osv.

Vill man spara på elen finns ju "hold" också
Användarvisningsbild
av hållundan
#1402181
Intressanta tankar. Tackar! Funktionen "hold" verkar vara grejen för exempelvis motorvägsfar, för att "garantera" att den inte kör på någon el där, för att foka på eldrift i långsammare körning/stad, etc. Vore dock intressant om den går att sätta själv, att det blir just "hold" över en viss hastighet, exempelvis.

Ska testa lite mer ikväll på lånebilen jag har. Mitt problem tillsvidare är begränsade laddmöjligheter hemma, och på jobbet. Usel kombo. :)
av Primus
#1402305
hållundan skrev: tis 15 sep 2020, 16:22 Intressanta tankar. Tackar! Funktionen "hold" verkar vara grejen för exempelvis motorvägsfar, för att "garantera" att den inte kör på någon el där, för att foka på eldrift i långsammare körning/stad, etc. Vore dock intressant om den går att sätta själv, att det blir just "hold" över en viss hastighet, exempelvis.

Ska testa lite mer ikväll på lånebilen jag har. Mitt problem tillsvidare är begränsade laddmöjligheter hemma, och på jobbet. Usel kombo. :)
Tänk på att med hold drar den mer soppa.
av LFCFredda
#1402321
Primus skrev: ons 16 sep 2020, 09:10 Tänk på att med hold drar den mer soppa.
Varför? Den laddar väl inte om man väljer "hold" utan ser endast till att behålla befintlig nivå i batteriet?
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1402339
LFCFredda skrev: ons 16 sep 2020, 11:34
Primus skrev: ons 16 sep 2020, 09:10 Tänk på att med hold drar den mer soppa.
Varför? Den laddar väl inte om man väljer "hold" utan ser endast till att behålla befintlig nivå i batteriet?
Precis det är bara med "charge" valt den laddar.
av Primus
#1402375
LFCFredda skrev: ons 16 sep 2020, 11:34
Primus skrev: ons 16 sep 2020, 09:10 Tänk på att med hold drar den mer soppa.
Varför? Den laddar väl inte om man väljer "hold" utan ser endast till att behålla befintlig nivå i batteriet?
Mitt fel, jag tänkte fel. Tänkte på Charge.
av Primus
#1402376
AndreasThn skrev: ons 16 sep 2020, 13:04
LFCFredda skrev: ons 16 sep 2020, 11:34
Primus skrev: ons 16 sep 2020, 09:10 Tänk på att med hold drar den mer soppa.
Varför? Den laddar väl inte om man väljer "hold" utan ser endast till att behålla befintlig nivå i batteriet?
Precis det är bara med "charge" valt den laddar.
Men visst laddar den lite på hold? Den laddar väl det motsvarande det som förbrukas? Eller är jag ute och cyklar även där.. :-D
Användarvisningsbild
av hållundan
#1402391
Ja, så noterade jag också att det var. Hold, bara säkerställer att den inte går på el, förbrukning "som vanligt" enligt förbränningsmotorn.
Charge däremot drar väl upp förbrukningen en 0,1dl/mil eller något sådant.

Snackade med handlaren idag och förstod även, som jag läst på andra ställen, att navigationen kan vara en bra grej för att sätta som destination etc. för att få bilen att agera smart och förbruka så lite som möjigt. Generellt var jag jädrigt nöjd med det dygnet jag nyss hade med en V60 T6 Recharge R-design. Började dock vela igen om jag ska fortsätta med XC60, fast gå på en T6 Recharge R-design... Beslut beslut beslut.
Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]

Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]