Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1321395
Geggan skrev:Nordeas NF Fleet har en lista med bilar som man kan få en bild av hur olika bilar ligger till.
Det skiljer sig säkert inte så mycket mellan bolagen vilka bilar som står sig bäst i andrahandsvärde.
https://se.nffleet.com/sv/Bilrekommendationer.aspx
Tack, kollade lite på den. Får se hur nära den är när jag skickat in!
Holloman skrev:Vi tittar på att gå över till operationell leasing med TCO fast i det inkluderar leasingbolaget vi pratar med den avdragsgilla momsen och socialaavgifterna (det senare gynnar ju de som väljer miljöbilar).

Vad hade ni för beloppsgräns när ni gick på inköpspriset? Vi har 8 basbelopp nu och har fått som rekomenndation att gå på 8500 i TCO (med ovanstående brakslapp att det inkluderar halva momsen och sociala avgifterna).
Ingen erfarenhet av hur det funkar när man lägger in momsen och socavgifterna.. Vi hade 7,5 basbelopp...
#1321431
TCO är något som det slängs med som om det vore en standard men det finns nästan lika många sätt att räkna på som det finns kunder och leasingbolag. Det är i princip bara ert avtal med Arval som styr vad som gäller.

Generellt så gäller det att välja så färdigpaketerade bilar som möjligt eftersom restvärdet på lös utrustning är extremt mycket lägre än på själva bilen hos alla Fleet-bolag. Oftast ligger man på 25% på utrustningen på 36 mån om bilen ligger på 50%. Vissa paket, automatlåda/awd brukar följa bilens restvärde eftersom det räknas som egna modellkoder.

Ergo: Välj "Edition" modeller där utrustningen är inkluderat så långt det bara går.
#1321432
Geggan skrev:Nordeas NF Fleet har en lista med bilar som man kan få en bild av hur olika bilar ligger till.
Det skiljer sig säkert inte så mycket mellan bolagen vilka bilar som står sig bäst i andrahandsvärde.
https://se.nffleet.com/sv/Bilrekommendationer.aspx
Den listan kan inte vara korrekt, fordonsskatterna verkar inte vara räknade inklusive Malus så både förmånsvärde och leasingkostnad skulle jag vara lite försiktig med.
#1321452
Lövet skrev:TCO är något som det slängs med som om det vore en standard men det finns nästan lika många sätt att räkna på som det finns kunder och leasingbolag. Det är i princip bara ert avtal med Arval som styr vad som gäller.

Generellt så gäller det att välja så färdigpaketerade bilar som möjligt eftersom restvärdet på lös utrustning är extremt mycket lägre än på själva bilen hos alla Fleet-bolag. Oftast ligger man på 25% på utrustningen på 36 mån om bilen ligger på 50%. Vissa paket, automatlåda/awd brukar följa bilens restvärde eftersom det räknas som egna modellkoder.

Ergo: Välj "Edition" modeller där utrustningen är inkluderat så långt det bara går.
Efter varit runt på lite bilfirmor så har jag börjat förstå detta.. Verka va väldigt olika hur leasingbolagen räknar fram restvärdet m.m.
#1321453
BMW har en kalkylator i app store, och om den stämmer så skulle en BMW 520 xDrive connected på 450 000kr (efter rabatt, 550´innan) kosta ca 6000kr i månaden på 4år med 35% restvärde. Sen om leasingbolaget räknar 35% eller något helt annat är ju frågan. :-o
#1402311
Hej, är det någon som skulle kunna dela sin bilpolicy om den är baserad på total cost of ownership?

Förutsatt att bilpolicyn inte är sekretessbelagd givetvis, jag är nyfiken på vad som skrivs och vilka nivåer som gäller generellt.

Tack!
#1402349
DrWho skrev:Hej, är det någon som skulle kunna dela sin bilpolicy om den är baserad på total cost of ownership?
Fördelen med att betala allt själv är att jag får köpa hur dyrt jag vill, men min TCO i alla fall är baserad på

- sociala avgifter på förmånsvärdet
- försäkring
- vägskatt
- adminavgift
- leasingbolagets hyra
- halv moms

= > Detta resulterar i ett bruttolöneavdrag. Utöver det betalar jag förstås bilens förmånsvärde.

Om du vill titta vad typiska bilar kostar kan du kolla på www.leaseplan.se exempelvis
#1402685
DrWho skrev:Tack, det var primärt själva policyn jag var ute efter för att se lite mer exakt vad som står, nivåer, utsläpp med mera.
Har inga sådana begräsningar. Men det går liksom inte ekonomiskt att köra leasingbilar med stora starka motorer längre om det inte ska bli bisarrt dyrt.

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]