Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

#1402105
Tjena mors!

Som flera av er säkert har så är jag ute efter den runda cirkeln som många har på instrumentpanelen som säger vilken hastighetsgräns vägen har. Finns denna info med i sensus navigation, eller vart kommer den infon från?

Ser vad jag menar i detta klipp en bit in:
#1402153
DOdell skrev: tis 15 sep 2020, 11:12
mikebike skrev: tis 15 sep 2020, 08:39 Kameraavläsning av skyltar.
Okej det hade jag ingen aning om. Vad heter funktionen?

Edit: RSI men verkar inte finnas i min modell.
Det finns väl både RSI och en annan modell som är mer begränsad? Är den möjligen baserad på någon databas med skyltar? Hade en lånebil med något sådant för ett antal år sedan.
RSI går förövrigt att stänga av: MY CAR-Förarstödsystem-Trafikskyltsinformation vill jag minnas att sökvägen är.
#1402312
Avslutar tråden med att det verkar inte gå att få informationen om rekommenderad hastighet utan att bilen har kameror som läser av. Enligt Bilia så förs inte informationen på rådande rekommenderad hastighet till hastighetspanelen även om du har Sensus.

Edit: börjar tappa förtroende för Bilia. Ringde Volvo Cars där en snubbe bekräftade att hastighetsinformationen förser likaså Sensus. Data även offline data kommer från Trafikverket som visas i rekommenderad hastighet. Bilia 😝

Allt gott!
#1402351
den behöver fram kameran för att läsa av skyltad hastighet, däremot så läser den av den hastighetsinfon som är lagrad i sensus kartan när man kommer till en fartkamera ( som kan vara fel pga uppdateringar inte gått igenom) och då visar hastighet i kartan ( om man har kartan i gång vill säga) dock inte i DIM
så egentligen har bägge rätt
#1402858
theodorkalin skrev: lör 19 sep 2020, 13:25 @DOdell, vad jag kan hitta så ska din bil ha RSI. är du säker på att den inte är avaktiverad i inställningarna?
Det låter ju fantastiskt isf, vet du i vilken kategori man slår på den isf i menyn? Tack!

Edit:

Såhär ser bilens val ut. Är det är den skulle ha funnits?
532A08C1-91B2-4E25-967E-FB4F96FF21D1.jpeg
532A08C1-91B2-4E25-967E-FB4F96FF21D1.jpeg (302.89 KiB) Visad 6174 gånger

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?