NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av foto65
#1402107
Hej

Femte tändstiftet sitter bergfast, har fått ur det kanske en halv cm men vågar inte dra mer. Kan någon nått smart trick för att få loss det utan våld? lika trögt att försöka få tillbaka det. Vill inte riskera att dra av det.

Mats
Senast redigerad av 1 foto65, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av HCP
#1402139
Någon form av krypolja skulle jag nog använt först om jag haft en när det skedde.
Inte WD40 eller motsvarande, de använder jag i fräsen när man ska skära eller gänga aluminium bättre, sikta på nå bra olja som är gjord för att krypa .

Nu vet jag inte om mitt tips är pedagogiskt eller rätt i alla motormänniskors ögon, men när det hände i min V50 dränkte jag med olivolja (jaja... hade ingen motorolja just då :-D ) knappt upp till där gängen tog slut och lät den stå ett par timmar. Sen sög jag ut det kvarvarande med sån doseringsspruta från apoteket och en liten slang och lite pill med trasor för att få upp de sista.

Enbart oljan gick inte så därefter på med värme från en liten Dremel gasbrännare, den är lång och tunn så man kunde sikta rätt bra ner i hölet, sen släppte de fint. Om jungfruoljan bidrog något är tveksamt, hade ingen krypolja.

Använd ovanstående tips efter eget förstånd :-D
av emtor
#1402142
Krypolja så klart,-och skruv den lite in, så ut till den fastnar . . . in-ut-in-ut o.s.v.
Krypolja . . . blanda ATF och aceton.
Om det inte hjälper så värma upp stiften och kör på med ett stearinljus så att det smälter och rinner ner i gängorna.
av foto65
#1402145
HCP skrev: tis 15 sep 2020, 09:32 Någon form av krypolja skulle jag nog använt först om jag haft en när det skedde.
Inte WD40 eller motsvarande, de använder jag i fräsen när man ska skära eller gänga aluminium bättre, sikta på nå bra olja som är gjord för att krypa .

Nu vet jag inte om mitt tips är pedagogiskt eller rätt i alla motormänniskors ögon, men när det hände i min V50 dränkte jag med olivolja (jaja... hade ingen motorolja just då :-D ) knappt upp till där gängen tog slut och lät den stå ett par timmar. Sen sög jag ut det kvarvarande med sån doseringsspruta från apoteket och en liten slang och lite pill med trasor för att få upp de sista.

Enbart oljan gick inte så därefter på med värme från en liten Dremel gasbrännare, den är lång och tunn så man kunde sikta rätt bra ner i hölet, sen släppte de fint. Om jungfruoljan bidrog något är tveksamt, hade ingen krypolja.

Använd ovanstående tips efter eget förstånd :-D
Hmmmm... får pröva med ngn slags olja, wd40 fukar inte i alla fall :). Är livrädd för att dra av stiftet fr då är man torsk på riktigt ju :(.
av foto65
#1402146
emtor skrev: tis 15 sep 2020, 10:24 Krypolja så klart,-och skruv den lite in, så ut till den fastnar . . . in-ut-in-ut o.s.v.
Krypolja . . . blanda ATF och aceton.
Om det inte hjälper så värma upp stiften och kör på med ett stearinljus så att det smälter och rinner ner i gängorna.
ATF och Aceton var nytt, får testa det :).
av MarcusGen
#1402148
det man gör på glödstift till dieselmotorer (som är tunna och oftast gamla) är att man drar på wd-40, 5-56 eller annat liknande under ett dygn innan jobbet ska utföras. När man ska skruva kör man motorn varm. Om man inte kan varmköra motorn går det bra att köra varmluftspistol tills det är riktigt varmt vid just stiften.
av foto65
#1402150
MarcusGen skrev: tis 15 sep 2020, 11:07 det man gör på glödstift till dieselmotorer (som är tunna och oftast gamla) är att man drar på wd-40, 5-56 eller annat liknande under ett dygn innan jobbet ska utföras. När man ska skruva kör man motorn varm. Om man inte kan varmköra motorn går det bra att köra varmluftspistol tills det är riktigt varmt vid just stiften.
Men om man kör motorn varm så "sväller" väl stiften med när dom blir varma?.
av kvillebäck
#1402170
foto65 skrev:
MarcusGen skrev: tis 15 sep 2020, 11:07 det man gör på glödstift till dieselmotorer (som är tunna och oftast gamla) är att man drar på wd-40, 5-56 eller annat liknande under ett dygn innan jobbet ska utföras. När man ska skruva kör man motorn varm. Om man inte kan varmköra motorn går det bra att köra varmluftspistol tills det är riktigt varmt vid just stiften.
Men om man kör motorn varm så "sväller" väl stiften med när dom blir varma?.
Ja, men hålet expanderar mer. Om än lite. Varm ATF är fint. kan du värma den tills den kokar eller mer så är det ändå bättre. Förtunna med aceton är också bra.
Dra stiftet någon mm fram och tillbaka kommer göra jobbet.
av emtor
#1402183
foto65 skrev:
emtor skrev: tis 15 sep 2020, 10:24 Krypolja så klart,-och skruv den lite in, så ut till den fastnar . . . in-ut-in-ut o.s.v.
Krypolja . . . blanda ATF och aceton.
Om det inte hjälper så värma upp stiften och kör på med ett stearinljus så att det smälter och rinner ner i gängorna.
ATF och Aceton var nytt, får testa det :).
Det brukar funka, kom i håg att skaka blandingen.

Stearinljus är det inta alla som tror på, men det funkar på riktigt fastrostade bultar. Det geniala är att man inte behöver värma ihjäl det som skal lossnas heller. 100 till 200 grader räcker.

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]