Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Vilket sommar däck skulle du valt givet mina förutsättningar (bil, dimension och krav)?

Michelin Pilot Sport 4 SUV med ZP-kod (punkteringsfritt)
Inga röster
0%
Michelin Pilot Sport 4
2
11%
Michelin Primacy 4
7
37%
Goodyear Eagle F1 Asymetric 5 med SoundComfort
5
26%
Continental PremiumContact 6
3
16%
Annat (skriv gärna i kommentar vilket)
2
11%
#1401194
Vi valde Nokian Hakka Black 2 till sommarsulorna och det va ett misstag för de spårar oerhört mycket. Frugan som kör bilen mest tycker det är obehagligt att köra. Det ska då tilläggas att hela framvagnen är bytt (hjullager, länkarm, fjäderben komplett, styrled) och hjulinställning gjord denna sommaren. Vår förhoppning va att detta skulle hjälpa men det gjorde det bara marginellt. Bilen hoppar ut och in ur hjulspår så ibland undrar man om man kör på asfalt eller is.

Möjligen är det så också att däcktypen över lag inte passar en XC70 så kanske har vi oss själva att skylla på. Men hur som haver, rekommenderas inte!

Återstår att se vad det blir för vinterdäck. Försöker göra ett bättre val där.
#1401223
ChristerN skrev: tor 10 sep 2020, 12:57 Bytte från Goodyear Eagle F1 som jag haft i ca 4 år. Otroligt dålig hållbarhet eftersom jag bara kört max 4000 mil på dem!
Men det värsta med dem var att de var väldigt spårkänsliga. Mycket jobbigt då många vägar har varit i uselt skick så jag har behövt parera hela tiden. Hade bilen inne på 4-hjulsinställning flera gånger och en däckfirma hade av och kollade däcken en gång. Det blev dyra däck.
Aldrig mer!
Nu vet jag att en del här har skrivit att de varit väldigt nöjda med sina GY F1 så kanske de jag fick var måndagsexemplar.
Satte i våras på Michelin P4 och de är inte ett dugg spårkänsliga men drar en aning mer soppa.
XC70 -12
Hej Christer!

Upplever du någon skillnad i ljudkomfort mellan Goodyear och Primacy 4? Förbrukningen är inte ett problem då jag kör några hundra mil på sommaren, men när jag väl kör vill jag ha komfort.

Mina Pirelli Scorpion jag har nu spårar, så det vill jag inte ha.

/Fredrik
#1401816
Om ett däck finns i rätt dimension och i två olika klassningar, alltså 97V (som jag minst måste ha) och 101Y, är det någon fördel att välja 101Y? Jag förstår att den klara högre vikt, men i övrigt någon fördel?
#1401899
Its1more skrev: tor 10 sep 2020, 16:34
ChristerN skrev: tor 10 sep 2020, 12:57 Bytte från Goodyear Eagle F1 som jag haft i ca 4 år. Otroligt dålig hållbarhet eftersom jag bara kört max 4000 mil på dem!
Men det värsta med dem var att de var väldigt spårkänsliga. Mycket jobbigt då många vägar har varit i uselt skick så jag har behövt parera hela tiden. Hade bilen inne på 4-hjulsinställning flera gånger och en däckfirma hade av och kollade däcken en gång. Det blev dyra däck.
Aldrig mer!
Nu vet jag att en del här har skrivit att de varit väldigt nöjda med sina GY F1 så kanske de jag fick var måndagsexemplar.
Satte i våras på Michelin P4 och de är inte ett dugg spårkänsliga men drar en aning mer soppa.
XC70 -12
Hej Christer!

Upplever du någon skillnad i ljudkomfort mellan Goodyear och Primacy 4? Förbrukningen är inte ett problem då jag kör några hundra mil på sommaren, men när jag väl kör vill jag ha komfort.

Mina Pirelli Scorpion jag har nu spårar, så det vill jag inte ha.

/Fredrik
Ljudet är lite annorlunda, kanske lite hårdare, men inte högre. Är nöjd - och lite lomhörd 😉. Har förträngt allt från mina GY F1 för såna blir det aldrig igen.
#1402403
Min V60cc levererades med Michelin Primacy 3 101YXL och däcken efter dom blev Good year eagle F1 asymetric 3 med 97V och de är absolut de sämsta däck ja provat. Spårkänslig och ville hela tiden dra till höger när mansläppte ratten. Gjorde flera hjulinställningsar men de hjälpte inte. Nu blev de nya Michelin primacy 4 101YXL och ångrar mig inte en sekund. Slutade direkt att dra till höger å spåra så nu känns den som den va ny. Helt klart värda varenda krona.
#1402410
Vägarna ska ju luta åt höger, så lite bör den dra sig åt högersidan. Men är det så det rycker till så är det ju lite värre.

Haft Hankook Ventus K117 i 3 säsonger nu, blir antagligen nytt gummi till nästa säsong. Har fungerat bra för mig :) Tyckte mig se att det har kommit en uppföljare nu också.
Däck som håller "i evighet" är antagligen rätt livsfarliga på vägen på grund av hård gummiblandning.
#1402417
Jag har faktiskt beställt en uppsättning Michelin Primacy 4 235/50 R18 97 V till bilen. Även om jag bara kommer köra någon månad så blir det ändå byte. Jag beställde samtidigt vinterdäcken, Michelin X-ICE Snow 235/55 R17 103H XL.

Jag tror det blir bra och det ska bli inteessant att se hur deras grepp består över tid.
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]