Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kurtti
#1401766
Ny v90 d5 inscription intro II ägare, kommer från en audi a6 allroad -2015.
Hittills inte alls nöjd med volvon.
# start/stop går ej att progra bort
# när man väljer dynamic eller individual drive mode så hoppar den ändå till comfort efter varje start, riktigt korkat gjort.
# auto helljus måste aktiveras varenda gång man startar bilen.
Detaljkvaliten är ljusår sämre än audin, däremot är volvon betydligt modernare än a6 c7 som kom redan 2012, audin går bättre på vägen, tystare samt kräver mindre passning spec när det går fortare. Audin går betydligt mjukare vid tex vägskarvar o dylikt, 20" på bägge samt samma profil, ändå upplevdes den som fastare vid kurvig körning men det beror nog på att den har luftfjädring standard.
Motorerna går såklart inte att jämföra då audi har 6cyl och volvo envisas med 4cyl.
av Xanthopteryx
#1401771
Start stopp samt drive mode settings har med typning av bilen att göra.
Om du kan programmera bort eller sätta standardläge så innebär det att bilen måste typas om.
Så, lagen är lite i vägen där så att säga.
En gissning är att helljuset är detsamma.

Personligen upplever jag inga problem när jag kör, upp till lagliga max 120 km/h. Den håller spåret bra och dessutom använder jag helst PA vilket gör att den ju löser det helt själv.
Motorn har jag inte heller några problem med, en D4. Inte orken heller. Den drar utan problem bilen även fullastad och jag saknar aldrig någon extra ork.
För övrigt kommer nog alla att gå ner till färre cylindrar framöver då det egentligen är helt meningslöst med fler (om man inte kör på bana eller mostvarande) i vanlig trafik.

För övrigt är ju dina synpunkter inget du inte kunde veta på förhand så frågan är ju varför du köper en bil du inte gillar?
Användarvisningsbild
av Kurtti
#1401779
Är ju svårt att veta innan man byter bil om man inte tar på prov före, de vart lite grisen i säcken köp.
av SundanceKid
#1401781
Är väl bara att byta till en Audi igen om det är Audi du gillar. Jag tycker tvärtom om det du skriver då jag också haft audi innan.
Användarvisningsbild
av Kurtti
#1401782
Jo man skulle nog ha testat bättre före köp, jo man får avvakta att nya mod av a6 går ner till mer human prisnivå bara.
av Primus
#1401784
Jag tror mycket av det du skriver stämmer, men:
1. Audis detaljkvalitet är lite bättre, men inte motsvarande kostnadsskillnaden. Tycker verkligen inte det är ljusår. Bästa kompisen kör Audi sedan många år och jag hade med Q5 i min fundering inför ny bil, så jag har kört och åkt åtskilliga mil i Audi.
2. Att chassisättning är bättre på Audi håller jag med om, men att Volvon behöver mer passning känns konstigt. BMW X3, om jag ska ta den BMW jag kört mest, måste ju köras, den kräver passning, men många gillar ju det. Volvo och Audi är ju lugnare bilar och jag har aldrig upplevt någon skillnad i riktningsstabilitet mellan dessa två.

Sedan vill jag verkligen hålla med om att ”drive mode” är helt galet konstruerat. Min förra Passat behöll ”drive mode”. Det finns dock en liten nackdel även med den konfigurationen. Jag körde mest på ett läge. När jag ändå då och då ändrade, glömde jag ofta, nästan alltid, att justera tillbaka. Men föredrar ändå att den stannar på senast inställd. Så Volvo måste ju ha typat detta helt knäppt.

Håller med andra om att mycket av det du tar upp märker man ganska snabbt, så lite konstigt att det verkar som du upptäcker detta nu. Men du får helt enkelt byta till Audi, och då upptäcker du ju att det kostar mer att få en bättre bil... Mycket sällan man får en bättre produkt för mindre pengar...
av Lövet
#1401787
A6 Allroad kostar 496 netto inklusive luftfjädring, navigation, led, adaptiv farth och ellucka. Vad kostar en motsvarande V90CC netto, knappast jättemycket mindre eller? Har inte koll på erbjudandena längre där men grundpriset är ju 498k för B5 AWD.

Att köpa bil utan provkörning är alltid spännande. Lite som att köpa en lott. Ibland blir det vinst. Men inte alltid.
av LazerHawke
#1401788
auto helljus har ju en fjädrande aktivering man vrider en gång så går den tillbaka men är sen aktiv så är det på min iaf fick vrida av manuellt när jag kände att jag inte behövde funktionen
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1401789
Jag landade på ett högre nettopris, faktorer som spelar in är väl motortyp och prissättning för de olika paketen. En sak som jag blev uppmärksam på är prissättningen på tillbehör där Audi ligger högre.
Angående provkörning så har jag provkört ett antal märke och modeller innan jag bestämde mig.
Bruten fjäder framvagn

Fick fjäderbrott på en V40 för n&a[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]