Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1401459
Har du kollat om rattaxel-knuten som sitter på styrväxeln är i bra , felfritt skick?
Jag har bytt flera knutar på S60 och V70 som erjat i aluminiumet så att de kärvat ihop rejält. Flera av bilarna har varit lite trögstyrda och varit svåra att hålla rak kurs med.
Efter en sväng så har bilarna dragit åt något håll .
Värt att kolla upp om det inte är gjort.

Men det du beskriver låter ju precis som ett beteende man ofta får när länkarmsbussningarna är slitna och glappar..
#1401521
Millea skrev: fre 11 sep 2020, 20:17 Har du kollat om rattaxel-knuten som sitter på styrväxeln är i bra , felfritt skick?

Men det du beskriver låter ju precis som ett beteende man ofta får när länkarmsbussningarna är slitna och glappar..
Tack för tipset!

Jag har inte haft loss rattaxelknuten och kollat på den. Har försökt smörja upp den genom att spruta på den från motorutrymmet, men tyckte inte det gjorde någon skillnad för känslan och styrningen.

Du menar alltså att en trög rattaxelknut kan orsaka s.k. ”memory steer”? Jag har haft det problemet på en tidigare bil, men styrdraget är konstant på denna bil. Värt att kolla ändå.

Båda länkarmarna fram är alltså bytta (märke Lemförder).
#1401648
berg07 skrev: mån 07 sep 2020, 22:22
ulfs skrev:Är du helt säker på att bromarna är ok?
Kan inte påstå att jag är helt säker, borde nog ta en noggrannare titt. Jag har frågat de mekaniker som har kollat på bilen men ingen har anmärkt på bromsarna.

Jag rengjorde höger frambroms förra veckan, smörjde upp glidtapparna och prövade att trycka in kolven. Kolven verkade röra sig fint i oket. Jag har inte tittat närmare på de övriga bromsarna. Bakbromsarna (belägg och skivor) är bytta för ett år sen. Frambromsarna ser överlag jämnt slitna ut.
Jag hade ett liknande problem på min T5:a för ett par år sedan. Jag började med skivor och belägg, sedan nytt ok på ena sidan, därefter ett på andra sidan och problemet var kvar. Bytte därefter bromsslangarna och då försvann det. Svårt att säga hur allvarligt mitt problem var jämfört med ditt. Ditt problem verkar ju ha funnits sedan länge tillbaka och är slangarna bytta så borde det ju inte vara felet. Alltid svårt att veta om föregående ägare har gjort en reparation eller bara säger att de har gjort den.

När vi kapade bromsslangarna var den ena så svullen inuti att bromsvätskan inte gick tillbaka. Vi kunde inte känna någon märkbar skillnad på värme. Men som sagt svårt att jämföra din situation med min.
#1401673
Här är en lösning från ett USA-forum.

"Fixed - for all those that PMed me here is an update. It was the front subframe to frame bushings, most especially the passenger rear one was shot. What a difference. Used the Volvo kit as it came with new bolts.

There is some written on various websites on how to do this, I think the key is to use a hole saw without an arbor that is very close to the ID of the hard white plastic portion of the bushing,
(about the same diameter and the inside of the "feet")
and having the arm strength to hand onto the drill. Another helpful trick is to use a hand type sheetrock saw, a new one so its sharp, to cut through to the subframe after taking the "core" out with the hole saw.
This is sharp enough to cut the rubber and plastic but not sharp enough to cut the metal subframe.

Turn in with the nearly new OEM Volvo rack is razor sharp, with a noticable but not objectionable increase in NVH."
#1401697
Det enda sättet att vara helt säker på att nedre rattaxelknuten på styrväxeln är okej är att ta lös den från styrväxeln och känna på den.
Den ska ju gå att leda åt alla håll med enkelhet och inga hack eller (lägen) ska kunna kännas . Det är ju små nållager i knuten och fukt, salt och rost kan ha fått nålarna att fastna och gett sättningsskador i korset som då ej roterar fritt som det ska göra.

Tror ett nytt kostar ca 800kr för original.
Trångt och aningen jävligt att byta men det går.

Man lossar framvagns-ramens bakre bultar och tar bort förstärknings plåtarna som sitter med 3 bult och bryter ner ramen en bit så ska det gå.

De bilar jag bytt knuten på har alla blivit bra efteråt .
Inga konstiga tendenser att bilen vandrat eller varit nervös i styrningen efter hjulinställning.
Flera av dessa bilar var långmilare runt 30000 mil och därmed inte helt 100%-iga i dämpare med mera... :-)
#1401946
ulfs skrev:Jag hade ett liknande problem på min T5:a för ett par år sedan. Jag började med skivor och belägg, sedan nytt ok på ena sidan, därefter ett på andra sidan och problemet var kvar. Bytte därefter bromsslangarna och då försvann det.
Spännande, hade inte tänkt på att det skulle kunna ha med bromsslangarna att göra. Så kolven gick inte tillbaka för att slangen var för svälld och detta gjorde i sin tur att bromsen låg på?

Millea skrev:Det enda sättet att vara helt säker på att nedre rattaxelknuten på styrväxeln är okej är att ta lös den från styrväxeln och känna på den.
Den ska ju gå att leda åt alla håll med enkelhet och inga hack eller (lägen) ska kunna kännas .
Testade känna på rattaxelknuten från kupén. Den kändes lätt och gick att röra lätt åt alla håll med ett finger (se video i länken).

https://streamable.com/0kkvqh
#1402035
Spännande, hade inte tänkt på att det skulle kunna ha med bromsslangarna att göra. Så kolven gick inte tillbaka för att slangen var för svälld och detta gjorde i sin tur att bromsen låg på?

Precis, men bara så mycket att den fortfarande gick väldigt rakt vid acceleration.
#1402348
Ja det ser ut som att den knuten är frisk 🙂.
Himla mysko problem du har fått.
Ja det skadar väl inte att kolla hur bromsslangarna ser ut.. de brukar bli fulla i torrsprickor närmast bromsoken.
Kanske är de så dåliga så de gett med sig invändigt..
#1402388
LottaGroning skrev:Har bilen varit krockad ? Kolla genom att kryssmäta chassiepunkter för att ev. upptäcka om bilen är vind.
Jag kan inte svära på att bilen inte är krockad, har ingen koll på dess historia. Men jag har inte sett nåt som skulle indikera att den varit krockad heller. Har du något tips på hur jag ska kryssmäta?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]