Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Andersson01 skrev: fre 11 sep 2020, 15:57 Tack för alla svar! Har iallafall hittat "Mitsubishi Eclipse" som man kan få tag på billigt och faktiskt något som är mer åt mitt håll i stil.

Har ni några up/downs? :D
Har ägt en del japanska bilar genom åren. Motor och el bara går och går. Men karossen rostar fortare än gevalia snabbrost.

Du behöver inga verktyg för att skruva bil. Du behöver istälket en svets för att lags rosthål vilket iofs också är lärorikt.

Ska du köpa asiatiskt som stiger i värde bör du titta på Honda NSX eller Toyota Supra mkIV, och då endast i vönsterstyrt utförande som ej gått på vintern och ej är trimmade eller stylade. De finns så få att de behåller värdet och stiger varje år..

En 20 år gammal BMW M5 kan gå för 300.000 om den är i perfekt originalskick. Har man trimmat/stylat och monterat fet stereo kan den rasa till halva värdet eller värre.
Användarvisningsbild
av lennarte
Vi hade en Mitsubishi Lancer - 90 i familjen i många år, min mor köpte den omkring 1993 när hon började bli svag i armarna (den hade servostyrning) och alla familjemedlemmar hade denna bil i omgångar. Frugan hade den när hon pendlade mellan Halmstad - Jönköping något år. Yngsta dottern hade den när hon några år bodde och arbetade i Stockholm. Äldsta dottern hade den sedan några år när hon kört min fars 144 - 72 i botten. Såldes omkring 2007 med c:a 25000 mil på mätaren och inte en rostfläck på karossen. Lite "roströd" undertill, men inte en rostskada som behövde åtgärdas. Det som gjordes på denna bil utöver vanlig service var 4 beg drivaxlar, en beg generator och ett beg grenrör. Även 2 st nya bromsskivor (inget roligt jobb) Den oljesprutades (liksom alla "mina" bilar) ett antal gånger under dessa år.
av Andersson01
VolvoB20 skrev:
Andersson01 skrev: fre 11 sep 2020, 15:57 Tack för alla svar! Har iallafall hittat "Mitsubishi Eclipse" som man kan få tag på billigt och faktiskt något som är mer åt mitt håll i stil.

Har ägt en del japanska bilar genom åren. Motor och el bara går och går. Men karossen rostar fortare än gevalia snabbrost.

Du behöver inga verktyg för att skruva bil. Du behöver istälket en svets för att lags rosthål vilket iofs också är lärorikt.

Ska du köpa asiatiskt som stiger i värde bör du titta på Honda NSX eller Toyota Supra mkIV, och då endast i vönsterstyrt utförande som ej gått på vintern och ej är trimmade eller stylade. De finns så få att de behåller värdet och stiger varje år..

En 20 år gammal BMW M5 kan gå för 300.000 om den är i perfekt originalskick. Har man trimmat/stylat och monterat fet stereo kan den rasa till halva värdet eller värre.
Är bara ute efter en bil som jag skall göra iordning för att lära mig, ha och köra med någon sommar ifall jag tycker den är rolig och sen sälja för att köpa något liknande supra.
Är inte ute efter värdeökning i min första bil utan bara för att lära mig och se ifall jag tycker det är roligt eller ej!
Tack för svar :-)
av Andersson01
Lucif3r skrev:Mitsubishi på vintern i sverige... då lär man vara glad om det inte är flintabil av den på våren :P
Tänker du på rosten? :-o :-o
av Andersson01
lennarte skrev:Vi hade en Mitsubishi Lancer - 90 i familjen i många år, min mor köpte den omkring 1993 när hon började bli svag i armarna (den hade servostyrning) och alla familjemedlemmar hade denna bil i omgångar. Frugan hade den när hon pendlade mellan Halmstad - Jönköping något år. Yngsta dottern hade den när hon några år bodde och arbetade i Stockholm. Äldsta dottern hade den sedan några år när hon kört min fars 144 - 72 i botten. Såldes omkring 2007 med c:a 25000 mil på mätaren och inte en rostfläck på karossen. Lite "roströd" undertill, men inte en rostskada som behövde åtgärdas. Det som gjordes på denna bil utöver vanlig service var 4 beg drivaxlar, en beg generator och ett beg grenrör. Även 2 st nya bromsskivor (inget roligt jobb) Den oljesprutades (liksom alla "mina" bilar) ett antal gånger under dessa år.
Låter som att du har bra erfarenhet utav Mitsubishi? :-D
av Andersson01
vetten skrev:

Ja vill du ha en bil med dyra reservdelar så kan du ju skaffa en Mitsubishi jag har ganska dåliga erfarenheter av det bilmärket ingen vidare kvalité där inte.
Jaha okej :-(
Har du då beställt från tillverkaren eller eftermarkandsprodukter?

(Har du något annat tips på bil då? ;-) )
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Andersson01 skrev:
Lucif3r skrev:Mitsubishi på vintern i sverige... då lär man vara glad om det inte är flintabil av den på våren :P
Tänker du på rosten? :-o :-o
Yup. Man måste vara vara extremt noga med sånna bilar för att dom ska överleva(inte bara mitsubishi, finns många märken som fräter bort på nollkick i sverige). T ex som Lennarte gör/gjorde, oljespruta dom titt som tätt.
Visst, det finns väl egentligen ingen bil som överlever sveriges saltvägar utan underhåll, men vissa är bra mycket sämre än andra.

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]

Det här är vad du behöver https://v[…]