Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomasaso
Hej,
Dags att beställa ny bil, det lutar åt en XC60 Inscription.
Nu funderar jag på om någon har erfarenhet av tygklädseln, alltså den som kallas Wool Blend.
Jag har skinn idag, men byter gärna bort det mot tygklädsel om den är bra.
av Primus
Jag har sett att den finns på bygg din bil, men ingen erfarenhet av den. Men då jag ibland tycker vi svenskar är lite väl förtjusta i läderklädsel(och all annan extrautrustning) har jag funderat på vad det där är. Den fans inte när jag beställde min Momentum Advanced, så jag tog "vanlig" textil(den finns nog inte alls till Momentum ser jag nu). Om ull kan man ju säga att det är varmt, håller värmen bra när den blir blöt(till skillnad från bomull som tappar mycket mer av sin värmeisolerande förmåga vid väta) och är inte så slitstark. Den tenderar också att tappa sin form. Så Ull är nog ingen höjdare som klädsel. Men hur deras blandning sedan blir är ju omöjligt att svara på. Enda sättet är att se hur verkligheten hanterar klädseln. Men kommer följa tråden då jag är intresserad av ämnet.
av tomasaso
Primus skrev: tis 08 sep 2020, 14:54 Jag har sett att den finns på bygg din bil, men ingen erfarenhet av den. Men då jag ibland tycker vi svenskar är lite väl förtjusta i läderklädsel(och all annan extrautrustning) har jag funderat på vad det där är. Den fans inte när jag beställde min Momentum Advanced, så jag tog "vanlig" textil(den finns nog inte alls till Momentum ser jag nu). Om ull kan man ju säga att det är varmt, håller värmen bra när den blir blöt(till skillnad från bomull som tappar mycket mer av sin värmeisolerande förmåga vid väta) och är inte så slitstark. Den tenderar också att tappa sin form. Så Ull är nog ingen höjdare som klädsel. Men hur deras blandning sedan blir är ju omöjligt att svara på. Enda sättet är att se hur verkligheten hanterar klädseln. Men kommer följa tråden då jag är intresserad av ämnet.
Som jag förstår så är det 30% ull och 70% återanvänd polyester. Tänk dansk möbeldesign som inspiration, hittade den här: https://en.saabblog.net/2020/07/03/woll ... -schweden/
Användarvisningsbild
av Funk
Vi har en sån inredning på jobbet, I en XC90... jättesnygg och jätteskön. Hur den håller i längden vet jag inte då den bilen inte gått så mycket..

/Thomas
av Primus
Jag skulle verkligen gå till botten med det där. Hade det funnits när jag beställde hade jag varit supersugen. Men det gäller att se vad mer man kan få fram för info. Tex har de samarbetat med någon vid framtagandet, vem då? Etc.
av tomasaso
Funk skrev: tis 08 sep 2020, 16:19 Vi har en sån inredning på jobbet, I en XC90... jättesnygg och jätteskön. Hur den håller i längden vet jag inte då den bilen inte gått så mycket..

/Thomas
Tack, det låter lovande. Nu är det en tjänstebil jag har, så jag ska "bara" ha den i 3år, så man får ju hoppas att stolarna håller :-). Har inte varit så imponerad av skinnet i min V90, mest varmt på sommaren å kallt på vintern.
av Primus
tomasaso skrev: ons 09 sep 2020, 08:19
Funk skrev: tis 08 sep 2020, 16:19 Vi har en sån inredning på jobbet, I en XC90... jättesnygg och jätteskön. Hur den håller i längden vet jag inte då den bilen inte gått så mycket..

/Thomas
Tack, det låter lovande. Nu är det en tjänstebil jag har, så jag ska "bara" ha den i 3år, så man får ju hoppas att stolarna håller :-). Har inte varit så imponerad av skinnet i min V90, mest varmt på sommaren å kallt på vintern.
Hoppas du slår till på denna klädsel. Glöm inte att återkoppla här.. :-) . Jag valde vanlig textil då jag är lite trött på skinnklädsel. Det ser snyggt ut, och ger en lyxig känsla, men tycker mest man svettas om ryggen på sommaren. Ville därför testa textil. Ullblandning kanske tar klädseln textilklädsel ett steg framåt vilket vore kul.
av kantarell
Jag tycker själv, utifrån att ha haft det i 3 bilar på raken under ca 40 000 mil, att det är en milsvid skillnad mellan "vanligt" skinn och det perforerade med kyla och numera även massage. Dyrare, javisst, men en klar klasskillnad. Använder inte massagefunktionen själv men min sambo kommer att nöta ut den. Det redan från början mjuka skinnet åldras med utseende och känsla i behåll. Efter 20 000 mil utan annan behandling än en och annan avtorkning så var det möjligtvis ännu bättre än som nytt.
Rycker vid kallstart V60 T4

Hur ser tändstiften ut? För stort elektr[…]

ljusviddssensor

Leta i sprängskisserna hos www.volvopartswebs[…]

Är ju en baggis att byta chip och ställa[…]

Istället för polering och lackskydd va[…]